29 maart 2024

Telt de Melkweg 50 miljard exoplaneten?

Telt de Melkweg 50 miljard sterren?. Credit: HI4PI survey

In een klein gebied [1]Het FOV – Field of View – van Kepler bestrijkt 1/400e van de gehele hemel. in de noordelijke sterrenbeelden Zwaan, Lier en Draak houdt de ruimtetelescoop Kepler al een poosje 156.543 sterren in de gaten. Dat heeft geleid tot de vondst van 1.235 kandidaat-exoplaneten. Op basis van statistische gegevens denken de Kepler-wetenschappers dat bij 44% van die 156.543 sterren een exoplaneet ronddraait. Er zijn ruwweg 100 miljard sterren in onze Melkweg, ergo: het Melkwegstelsel telt naar schatting zo’n 44 miljard sterren. OK, da’s afgerond 50 miljard exoplaneten, aldus hoofd van de Keplerianen, William Borucki van NASA’s Ames Research Center. En daar weer 1% van, dus 500 miljoen exoplaneten, zouden zich in de Goudlokjezone bevinden, de ‘bewoonbare’ zone rondom de centrale ster, waar het zo warm is dat water er in vloeibare vorm kan voorkomen. Van de 1.235 kandidaten van Kepler bevinden zich 54 in deze zone en daarvan zijn er weer vijf exoplaneten die aardachtige proporties hebben. Dé meest kansrijke kandidaat op dat gebied schijnt KOI 326.01 – waarbij de afkorting staat voor Kepler Object of Interest – te zijn, eentje die maximaal twee keer de aardmassa heeft en wellicht slechts 0,85 keer diens straal. Vervolgvraag is natuurlijk op hoeveel van die aardachtige exoplaneten in de bewoonbare zone daadwerkelijk leven voorkomt, primitief of intelligent. Mmmm, Michel Schep zou ’t uitrekenen. Ik ben benieuwd naar zijn uitkomst. Michel, laat je ’t ons weten? Bron: Cosmic Log.

1 Het FOV – Field of View – van Kepler bestrijkt 1/400e van de gehele hemel.

1. Olaf van Kooten zegt

Wow! 500 miljoen sterren in de leefbare zone! Het kan toch bijna niet anders dan dat er op 1 van deze planeten intelligent leven is? Ik ben trouwens erg benieuwd naar de 5 aardachtige planeten in de leefbare zone die Kepler heeft gevonden. Is er al meer over deze planeten bekend? Of wordt alle aanvullende info pas vrijgegeven als het bestaan van de planeten wordt bevestigd door een onafhankelijk instrument? Daarop kunnen we nog even wel wachten, ik geloof dat de ESO bezig is met een nieuwe telescoop op het noordelijk halfrond speciaal voor dit doeleinde?

2. Meer over die "Top-5" van Kepler is hier te vinden. En ja, er komt een telescoop om de Kepler-kandidaten te bevestigen.

3. Olaf van Kooten zegt