29 maart 2024

Nee, de LHC heeft SUSY nog niet gevonden

De wereld van deeltjes (links) en supersymmetrische deeltjes (rechts). credit: DESY

Deze week werd bekendgemaakt dat experimenten met twee gigantische detectoren, ATLAS en CMS, die aan de Large Hadron Collider (LHC) bij Genève zijn verbonden, geen signalen hebben opgeleverd van het bestaan van SUSY. Huh, SUSY? Yep, SUperSYymmetrie. Daarbij heeft ieder elementair deeltje een zogenaamde supersymmetrische partner: quarks – bouwstenen van protonen en neutronen – hebben s-quarks als supersymmetrische partner, fotonen hebben fotino’s, leptonen hebben s-leptonen, higgs-deeltjes (áls ze bestaan) hebben higgsino’s, W-bosonen hebben W-ino’s, Z-bosonen hebben Z-ino’s, enzovoorts (zie de afbeelding). Veel natuurkundigen worden helemaal wild van het idee dat SUSY bestaat en hun hoop was dat de LHC, ’s werelds grootste deeltjesversneller, na een jaar van protonenbotsingen in 2010, een spoor van SUSY zou laten zien.  Men keek met name naar mogelijke signalen die voorspeld werden met het eenvoudigste model van SUSY, namelijk het constrained minimal supersymmetric standard model (CMSSM) met minimale supergravitie (mSUGRA). Uitkomst: noppes sporen, noppes signalen, noppes mSUGRA/CMSSM. Tenminste tot nu toe. De hoop is nu dat in de volgende ‘run’, die tot eind 2012 duurt, wel signalen worden opgevangen van SUSY. Bron: New Scientist.

1. Max Exwaan zegt