29 maart 2024

19 maart supermaan? Nee hoor, gewoon een superhype

Zaterdag 19 maart is het ‘supermaan’. Credit: Photo-Graphe/Pixabay.

Er doen op internet verhalen de ronde dat ons zaterdag 19 maart 2011 verschrikkelijke dingen staan te wachten. Reden: er is dan een ‘supermaan’. Die dag bedraagt de afstand tussen aarde en maan 356.577 km, de kleinste afstand tussen beide hemellichamen in 18 jaren. De baan van de maan om de aarde is niet cirkelvormig, dus is er een kleinste (perigeum) en grootste (apogeum) afstand. De gemiddelde perigeumafstand is 364.397 km, maar die zaterdag beleven we een erg kleine perigeum. Het is die dag om 19.10 uur ook nog eens Volle Maan, waarbij aarde, maan en zon precies op één lijn staan. De maan heeft die dag een schijnbare diameter van maar liefst 33’31”. Niets om wakker van te liggen zou je zo zeggen, hooguit leuk om er een foto van te maken. Maar wat wil het geval: op internet zijn er lieden zoals de astroloog Richard Nolles, die beweren dat zo’n supermaan door z’n getijdewerking kán zorgen voor rampen zoals vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en stormen. Nolles was in 1979 de bedenker van de term supermaan, waarmee hij de combinatie bedoelde van kleine perigeumafstand plús Volle Maan. Volgens hem is er een verband tussen een supermaan en de gevolgen van extreme getijdewerking. Zo had je in januari 2005 ook een supermaan, twee weken na de grote tsunami in Indonesië. Grote vraag is dus of Nolles gelijk krijgt en of er inderdaad kans is dat we 19 maart maar beter in de schuilkelders moeten plaatsnemen. Het antwoord luidt – waarbij ik even afga op de opinie van vakmensen in de twee bronnen – dat de getijdewerking van zon en maan dinsdag inderdaad iets hoger zal zijn dan normaal, maar dat dat niet zal leiden tot een merkbaar hoger aantal aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en stormen. Dat is een uitspraak die gebaseerd is op statistisch onderzoek tussen eerdere supermanen en de hoeveelheid aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en stormen die toen optraden. Kortom, iedereen de 19e maart gewoon aan ’t werk of genieten van je weekend en ’s avonds die supermaan bekijken of fotograferen. 🙂 Bron: Universe Today en Space.com.

Share

Comments

  1. 19 maart valt op een zaterdag, niet op een dinsdag… 🙂

  2. Yep, je hebt helemaal gelijk. Thanx!

  3. "Zo had je in januari 2005 ook een supermaan, twee weken na de grote tsunami in Indonesië."

    En nu de aardbeving/tsunami in Japan….. zou het dan toch…………!?!?!?

    • @Joram,

      Ja… het valt toch wel op, met orkaan Catharina was der ook een supermaan. En nog een hoop andere rampen als je een lijstje begint te maken zijn steeds vlak voor of vlak na zo'n supermaan.

      I'm a believer now…

      • Hoe vaak zijn er geen orkanen, tsunami's, vulkaanuitbarstingen die niet rondom een supermaan plaatsvinden? En zoals ik in m'n eerdere reactie al stelde: op dit moment is de getijdewerking van de maan door z'n huidige positie net voor het Eerste Kwartier en door z'n grote afstand tot de aarde compleet anders dan op 19 maart a.s. als het supermaan is.

        • @Adrianus V,

          Zoek eens op, het is een uitdaging… Ik kon geen GROTE ramp meer bedenken (buiten olieramp) die niets met een supermaan te maken had.

          Ik was ook sceptisch, geloofde er niets van. Maar nu, ja… kan niet anders als te geloven.

          Het is wel telkens 1 tot 2 weken voor zo'n supermaan, nooit tijdens de supermaan zelf.

          • Dat wordt wel een leuke statistische uiitdaging: zoek de correlatie tussen voorgaande jaren met een supermaan (1955, 1974, 1992, 2005 en 2011) en het optreden van stormen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami's.

          • @Adrianus V,

            Ben vorige week op een volledig uitgeschreven artikel gebotst, toen had ik zoiets van, ja… statistieken kan je laten kloppen zoals je wil natuurlijk, was zelf ook sceptisch.

            Ben daarnet aan het zoeken geweest, maar kan de link niet meer vinden, anders had ik hem ingesloten.

  4. Ik had dit wel verwacht, ik had de hele tijd de 11e maart in mijn hoofd, wat betreft de supermaan en gevolgen, weet niet waarom, ik ging voor zekerheid even kijken. Nu bleek die supermaan op de 19e te zijn, maar vandaag is het de 11e en zie de nieuws berichten!

    Ik had de stukken gelezen over de supermaan, maakte me zorgen, en terecht!

  5. Anoniem zegt

    8 dagen voor de supermaan: aardbeving in Japan en grote Tsunami, remember 26 december 2004, 14 dagen voor supermaan…
    Dus geen Hype maar (helaas) echte realiteit

  6. De maan is onderweg richting Eerste Kwartier (EK), op 13 maart. Zo'n twee dagen na de afgelopen Nieuwe Maan – 5 maart j.l. – had je springtij, maar daar is richting EK geen sprake van. Rond EK heb je juist dat de getijdewerkingen van maan en zon elkaar opheffen. De afstand tussen aarde en maan is vandaag 394.712 km (zie http://www.wolframalpha.com/input/?i=distance+ear…. Veel verder dan die perigeumafstand van 356.577 km die we op 19 maart meegaan maken. Kortom, van enig verband tussen de aardbeving plus daaropvolgende tsunami in Japan en de getijdewerking van de maan kan volgens mij geen sprake zijn.

  7. Lizz, je kent wellicht de uitspraak "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken", toegeschreven aan de staatsman Benjamin Disraeli. En dat is precies wat jij ook zegt: met statistieken kan je alle kanten uit.

  8. Ik ben een beetje bang van die 'supermaan' want ik weet niet wat ik moet geloven & als die natuurrampen nu zouden gebeuren zouden veel mense in belgië dan DOOD gaan?

  9. Sasha, als ik jou was zou ik mij daar geen zorgen over maken. De reden is niet eens of zo'n supermaan al of niet in staat is om aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami's te veroorzaken, maar dat Nederland en België ver verwijderd zijn van de breuklijnen op de aardkorst. Daardoor komen deze verschijnselen hier bijna nooit voor. De enige landen in Europa waar ze grote aardbevingen en/of vulkaanuitbarstingen hebben meegemaakt liggen in het zuiden, zoals Portugal, Italië en Turkije.

  10. uh verklaart dat dan wat er gebeurd is in japan?

    • @Mohammed El Idrissi,

      Neen, het enige wat kan verklaren wat in Japan is gebeurd is wetenschap: 2 tektonische platen die over elkaar schuiven, waardoor een aardbeving is ontstaan en dan weer door die beving een tsunami…

      Hetgeen hier word gezegd is dat er al dan niet een connectie is tussen natuurrampen en de komst van een supermaan… Met voor en tegenstanders 🙂

  11. Tha-Principal zegt

    Wat betreft de natuurrampen, is wat ik denk, is er geen voorspelling voor door de gewone mens. Of dat nou op aarde gebeurt of in de lucht. De homosapian hebben namelijk geleerd om dingen engebeurtenissen verder te onderzoeken. Natuurrampen is iets wat je niet kan tegenhouden, als het moet gebeuren dan gebeurt dat gewoon. Indien het zo was dat de mens de sterke arm heeft om overal, over alles iets te zeggen heeft, zou de tsunami in Japan dan allang voorspeld zijn. De wetenschap van de mens is maar een heel klein beetje en gelukkig ook anders zou de mens een potje van maken van alle vorm van leefstijl.

    Pluk de dag zoals het is en leef gewoon je normale leven, Elke dag heeft zijn eigen zorg

  12. ikkiewikkie zegt

    Allemaal leuk en aardig, die supermaan. We hebben het hier over een verschil van 5,5% tov de gemiddelde afstand van de maan tot de aarde (gem. afstand is 384450 km en de afstand van een supermaan 368345 km. Dat maakt de som ((384450-368345)/384450)*100≈5,5%). Dat is niet schrikbarend veel.

    Daar komt nog bij: waarom zouden al die rampen zo'n 2 weken voor de supermaan gebeuren en niet op het moment van de supermaan zelf. Dat zou veel logischer zijn aangezien die dan het dichts bij de aarde staat.

    Bovendien is dit vehaal (als ik het goed begrepen heb) afkomstig van Richard Nolles die een astroloog is en dus geen wetenschapper (niet te verwarren met astronomen, die wel wetenschappers zijn). Die beste man heeft waarschijnlijk geen idee van de effecten van zwaartekracht die hemellichamen op elkaar uitoefenen en is dus geen betrouwbare bron in dit geval.

  13. oooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!

    ik heb zo schrik!!!

  14. ik ben in 1955 geboren kort na… JA ZEG… ben ik dan ook een natuurramp? :-))

  15. Mmmm, ik weet niet wat je allemaal van plan bent? 😉

  16. Een zwaartekrachtveld verloopt exponentieel t.o.v. de afstand. Met dit in het achterhoofd is 5.5 % best flink. We weten dat de maan invloed heeft op de getijden en zodra die invloed toeneemt doordat b.v. de maan dichter bij de aarde staat lijkt het mij niet ondenkbaar dat tektonische platen die al onder grote spanning staan net het laatste duwtje krijgen om te verplaatsen.

    Waarom niet precies op het moment dat de maan het dichtst bij de aarde staat? Nou omdat in de voorliggende fase de invloed van de maan elke dag iets toeneemt, nu is het moment bereikt dat de tsunami in Japan is ontstaan en is de spanning weer even uit de grond. Eerlijk gezegd lijkt het mij allemaal heel logisch te verklaren zonder er allerlei profetische gebeurtenissen bij te halen.

  17. Eindewereld

  18. shoppertj zegt

    zou het kunnen dat we vergaan ??

  19. nee

  20. Jah als je deze meneer wil mag geloven wel !!

    Patrick geryl

  21. is die maan gevaarlijk ? moet ik hier in Noord Nederland me zorgen gaan maken ?

  22. Nee, wees gerust. Of je nou in Noord-Holland woont, in Limburg of in Zuid-Tjetjenië, van die supermaan heb je niets te duchten. Zie ook deze Astroblog over de 'link' tussen de ramp in Japan en de naderende supermaan.

  23. Ik ben op zoek gegaan naar de jaartallen en de eventuele super maan "gevolgen" …….Kwam toch iets vreemds tegen. Wat ik vond is dit:

    1955 Aardbeving in China in april dat jaar. 7.4

    1974 Zware tornado in Amerika in april

    1992 Aardbeving in Roermond, Limburg…..Was een kleintje maar aardbeving in Roermond??

    2005 De aardbeving in Sumatra in maart.

    Ik geloof zelf niet in apocalyptische verschijnselen, maar geloof wel dat de maan invloed heeft op bepaalde dingen op de aarde. De maan trekt water aan dat weten we. Een grotere maan misschien toch wat meer water zodat de druk op een breuklijn minder wordt en het verschuift met alle gevolgen vandien zoals Japan nu.

    Dus mischien toch een klein beetje een "super maan".

  24. Wen, kan je mij ook jaren geven waarin er wereldwijd géén aardbevingen en tornado's plaatsvonden?

  25. Nee, helaas niet. Maar ik wil niet weg cijferen dat een grote maan misschien toch een aantrekkings kracht heeft die krachtiger is dan de "normale" maan. En dat dat misschien toch stiekum dingen kan veroorzaken die normaal ook wel gebeurt zouden zijn maar nu net iets sneller.

    Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat, als de eb en vloed net iets meer zijn, een breuklijn net dat beetje krijgt om te verschuiven…….Is dat zo raar om te denken? Zou best een optie kunnen zijn……..

  26. Er is inderdaad een iets grotere gravitatiekracht van de maan op de momenten van perigeum en nieuwe maan. Maar als zo'n supermaan inderdaad de letterlijke druppel is die de emmer van aardbevingen, tsnunami's en stormen doet overlopen dan zou dat statistisch te zien moeten zijn: rondom de momenten van supermanen zouden er gemiddeld meer van dergelijke rampen te zien moeten zijn. En wat blijkt: er is geen verschil met momenten dat er géén supermaan is.

  27. Ok, super rampen zijn er altijd. helemaal gelijk. Ik heb alleen gezocht op de jaartallen die jij aangaf en niets vergeleken…….Wat ik wel even toch wil zeggen is die aardbeving in Roermond…..Ik was een week of 2 toen erg onrustig. Geen idee waarom. En na die beving was het weg……..Ik heb nu pas vernomen dat er toen een "super maan" was. En naar het schijnt, van mijn omgeving, reageer ik sterk op de maan met mijn gevoel en humeur 😉

    Maar andere vraag als je het niet erg vind…..Is er meer criminaliteit met volle maan? Of is dit off topic

  28. Janneke zegt

    Ze zeggen toch dat die supermaan aardbevingen en zo veroorzaakt????

    Lijkt mij dat als je eerst een aardbeving krijgt en daarna de supermaan dat die niet veroorzaakt kan zijn door de maan, want dan zou de maan er toch eerder moeten zijn geweest dan de aardbeving.

    Janneke

  29. Het is nu 19 maart 2011 21:15 en ik heb nog niks gelezen of gehoord over aardbevingen of tsunami's. het enigste wat ik vandaag hier over heb gelezen dat die maan deze dag zou zijn dus eigelijk vind ik het dan een beetje onzin. Het enigste wat er nu gebeurt is is dat de maan dichter bij staat.

    Anette Laurier

  30. Precies, je hebt helemaal gelijk. Er zal ook niets gebeuren van enige rampspoed, tenminste niet door de maan. Het enige wat je moet doen is genieten van de maan. Hij is 4% groter dan normaal en zelfs 30% helderder, da's het enige verschil met de 'gewone' Volle Maan.

    • @Adrianus V, Ja je hebt gelijk hij is gewoon mooi om naar te kijken :). alleen vind ik het jammer dat ik het punt dat ie het grootste was heb gemist. Toen zat ik waarschijlijk te eten.

  31. Jan van der Hagenste zegt

    Hij is niet zo heel groot, want vandaag is de dag maar hij is niet zo groot om te zien

  32. ben bang,ik woon in roermond,ze zeggen er gebeurd wel iets

  33. mij boeit da ni zene 😀

Laat een antwoord achter aan Adrianus V Reactie annuleren

*