28 maart 2024

Magnetisme helpt materie ontsnappen uit greep zwarte gaten

Impressie van Cygnus X-1. Links de ster HDE 226868. Credit: ESA.

Onderzoek met behulp van de Europese gammasatelliet Integral heeft laten zien dat materie in staat is om te ontsnappen aan de gravitationele wurggreep van zwarte gaten dankzij de hulp van magnetisme. Op basis van maar liefst zeven jaren aan onderzoek met Integral van het zwarte gat Cygnus X-1, 6.000 lichtjaar van ons verwijderd in het sterrenbeeld Zwaan, hebben sterrenkundigen straling afkomstig van materie waargenomen, die slechts één milliseconde verwijderd waren van het punt dat ze binnen de waarneemhorizon van het zwarte gat terechtkwamen. Ben je eenmaal langs die horizon, dan is ontsnappen niet meer mogelijk en dat is voor de meeste materie die Cygnus X-1 van z’n compagnon – de massieve blauwe ster AGK2 +35 1910, ook wel HDE 226868 genoemd – aantrekt het onvermijdelijke lot. Maar een klein deel weet te ontsnappen, zelfs als het vlakbij de horizon is. Het zijn magnetische velden die de helpende hand bieden. In twee richtingen vanaf de rotatieas schieten de gelukkige deeltjes weg van het zwarte gat en gaan ze spiraliseren in de magnetische veldlijnen. Door dat spiraliseren creeëren ze zogenaamde synchrotronstraling en het is deze straling die Integral in die zeven jaren – resulterend in vijf miljoen seconden waarneemtijd – heeft waargenomen. Bron: ESA.