19 april 2024

Hubble ziet weer het restant van een planetoïdenbotsing

Planetoïde Scheila, omhuld door een C-vormige wolk. Credit: NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA), and M. Mutchler (STScI)

Januari vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met het fenomeen: planetoïden die kort geleden een botsing met een kleinere planetoïde hebben ondergaan. Planetoïde P/2010 A2 had een vreemde X-vorm en onderzoek met Hubble’s Wide Field Camera 3 (WFC3) wees toen uit dat P/2010 A2 ergens in februari of maart 2009 op een andere planetoïde moet zijn gebotst. Van het fenomeen is inmiddels een tweede geval bekend, want de planetoïde genaamd (596) Scheila schijnt ook kortgeleden een botsing met een kleinere planetoïde te hebben ondergaan. Op de foto hiernaast – 27 december 2010 gemaakt met opnieuw de WFC3 van Hubble – zie je de 110 km grote planetoïde. Scheila zelf is behoorlijk overbelicht, maar da’s express gedaan om de C-vormige wolk om de planetoïde heen goed te kunnen zien. Men denkt dat die wolk van stofdeeltjes ontstaan is doordat een kleinere planetoïde van 30 meter diameter kort geleden met een snelheid van bijna 18.000 km/uur op Scheila is gebotst, een krater achterlatend van vermoedelijk 300 meter. De waarnemingen aan Scheila zijn niet alleen met de Hubble ruimtetelescoop gedaan, maar ook met de Swift satelliet van de NASA. Deze laatste sloot uit dat we te maken hebben met een komeet. Planetoïden als P/2010 A2 en Scheila zorgen er wel voor dat het onderscheid tussen planetoïden en kometen steeds meer aan het vervagen is en dat er een soort van tussenvorm is, die kenmerken van beiden heeft. Men denkt dat bij de inslag op Scheila zo’n 660.000 ton aan materiaal de ruimte in werd geslingerd, een hoeveelheid die gelijk is aan twee keer het Empire State Building. Ehhh…. hoe vaak de Euromast is dat? Bron: Hubble.