22 maart 2019

LHC en D0: geen spoor van zwarte gaten én Wjj hobbels te zien

Deeltjesversnellers kan je op twee manieren bekijken: als wetenschappelijke instrumenten die bedoeld zijn om meer te weten te komen over de manier waarop de natuur in elkaar zit en als lugubere apparaten die het risico lopen om de aarde naar z’n mallemoer te helpen. De eerste manier levert inzichten op zoals de recente vondst met de CDF detector van de Tevatron deeltjesversneller dat er bij een energie van 145 GeV iets vreemds is opgedoken, een zogenaamde Wjj hobbel, mogelijk wijzend op ‘nieuwe natuurkunde’ – natuurkunde voorbij het gangbare Standaard Model. De tweede manier levert een rechtzaak op, zoals de heren

1. http://KeesvdP zegt

Dank je wel voor de tip, Adrianus, maar ik heb 'The Reference Frame' staan in de categorie 'Blogs over ruimtevaart en sterrenkunde'.

• Ja, eigenlijk kon het ook niet missen dat je 'm al in je lijst had staan. Jouw database is zo enorm groot dat je moeite moet doen om er niet in te staan.

%d bloggers liken dit: