29 maart 2024

Oeps, het doek dreigt te vallen voor de James Webb Space Telescope

Voor de James Webb Space Telescope dreigt door bezuinigingen het doek te vallen. Credit: NASA

Paniek bij de wetenschappers van de NASA: een wetsvoorstel van een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stelt voor om het budget voor de NASA vanaf 2012 terug te schroeven naar het niveau van vóór 2008. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie zou dan nog maar 16,8 miljard dollar jaarlijks te besteden hebben. President Obama had twee miljard dollar meer willen geven, maar het wetsvoorstel is onverbiddelijk. Voornaamste slachtoffer van de bezuinigingen: hét stokpaardje van de sterrenkundige wereld, de James Webb Space Telescope (JWST), de beoogd opvolger van de uiterst succesvolle Hubble Space Telescope (HST). De bezuinigingen zouden wel eens de genadeklap kunnen betekenen voor de JWST, die de laatste jaren toch al werd achtervolgd door pech. Zo zou de ruimtetelescoop oorspronkelijk in 2014 worden gelanceerd, maar de laatste tijd werd dat al bijgesteld naar 2017 of zelfs naar 2018. Ook bleek de ontwikkeling en bouw van de JWST miljarden dollars duurder te zijn dan men in eerste instantie had berekend. Er werd vandaag dan ook geklaagd dat de JWST te kampen heeft met slecht management, een klacht die we wel vaker over de NASA hebben gehoord. Het is helemaal treurig als je leest dat het Amerikaanse leger 20 miljard dollar per jaar uittrekt om de tenten van het Amerikaanse leger in Irak van airconditioning te voorzien. Twintig miljard dollar voor airconditioning, da’s meer dan het gehele NASA-budget. 😯 Krankjorum! Bron: Universe Today.