19 april 2024

Zwarte gaten kunnen mogelijk toch iets lekken: informatie

Zwarte gaten kunnen mogelijk toch iets lekken, namelijk informatie. Credit: NASA

Van zwarte gaten hadden we toch altijd het beeld dat het allesverslindende objecten zijn, die slechts éénrichtingsverkeer kennen. Doordat hun ontsnappingssnelheid hoger is dan de lichtsnelheid – de allerhoogste snelheid in het heelal – kan er van alles in verdwijnen, maar niets uit ontsnappen. Maar recent werk van de twee natuurkundigen Samuel Braunstein en Manas Patra (Universiteit van York) – hier voor de moedigen onder ons te lezen – laat zien dat het goed mogelijk is dat er wel degelijk iets kan ontsnappen uit een zwart gat, namelijk informatie. Braunstein en Patra hebben zich bezig gehouden met de zogenaamde ‘quantum informatie theorie’ en volgens hen moet een complete theorie van de zwaartekracht gebaseerd zijn op zo’n quantum informatie theorie. Er zijn vier natuurkrachten en daarvan kennen er drie een quantum-mechanische beschrijving: de sterke, zwakke en electromagnetische wisselwerking. Van de zwaartekracht bestaat zo’n theorie nog niet. De ontsnappende informatie is een resultaat dat boven komt drijven uit de beschrijving van een zwart gat volgens het model van Braunstein en Patra. De suggestie voor de koppeling tussen zwaartekracht en informatie komt van Erik Verlinde, die daarvoor in het artikel van het tweetal alle krediet krijgt. Verlinde kwam twee jaar geleden al met een informatie-zwaartekrachtstheorie, die in de natuurkundige wereld voor veel opzien baarde. In juli stonden Verlinde’s ideeën centraal in dit artikel in de New York Times. Overigens kwam al in 1974 de Britse natuurkundige Stephen Hawking met de theorie van de verdampende zwarte gaten, waarbij door een soort van quantum-tunneleffect van virtuele deeltjesparen binnen de horizon één deeltje kan ontsnappen en daarmee van virtueel echt kan worden. Bron: Universiteit van York.