29 maart 2024

Chandra vindt meest nabije paar superzware zwarte gaten

Het spiraalstelsel NGC 3393, waarin Chandra een dubbel superzwaar zwart gat heeft ontdekt. Credit: X-ray: NASA/CXC/SAO/G.Fabbiano et al; Optical: NASA/STScI

Met behulp van de Chandra röntgen-ruimtetelescoop van de NASA hebben sterrenkundigen het meest nabije paar (tot nu toe) van superzware zwarte gaten ontdekt. Het duo bevindt zich 160 miljoen lichtjaar van de aarde en is gelegen in de kern van het sterrenstelsel NGC 3393 in het sterrenbeeld Slang (Hydra). Naast de afstand is er nog iets bijzonders: het genoemde stelsel is een spiraalsterrenstelsel, geen elliptisch stelsel of quasar, waar eerdere dubbele superzware zwarte gaten tot nu toe werden gevonden. Met Chandra kon men opnames maken van de kern van NGC 3393 en daar bleek vanuit twee bronnen hoogenergetische röntgenstraling te komen. De grote foto hiernaast toont NGC 3393 in z’n geheel, een combi van optische waarnemingen met Hubble (geel) en röntgen-waarnemingen met Chandra (blauw). Buiten de kern van NGC 3393 is de röntgenstraling ‘zacht’, d.w.z. minder energetisch dan in de kern. Hieronder zie je die kern in detail, met de twee pieken van röntgenstraling ‘op 4 en 11 uur’. De zwarte gaten veroorzaken de pieken en ze liggen 490 lichtjaar van elkaar vandaan. NGC 3393 zal vermoedelijk het resultaat zijn van een botsing meer dan een miljard jaar geleden tussen een groot en een klein sterrenstelsel. De superzware zwarte gaten in beide stelsels zullen langzaam aan steeds dichter bij elkaar komen en uiteindelijk samensmelten. Dát is vermoedelijk de manier waarop dergelijke zwarte gaten, die ieder meer dan een miljoen zonmassa groot zijn, in omvang groeien.

Credit: X-ray: NASA/CXC/SAO/G.Fabbiano et al; Optical: NASA/STScI