19 maart 2024

Boeing: X-37C shuttle moet astronauten naar ISS brengen

Twee varianten van de X-37C. Credit: Boeing.

Vliegtuigbouwer Boeing heeft deze week laten weten na te denken over een bemande variant van de twee keer gelanceerde mini-shuttle X-37B. Met deze variant – de X-37C genaamd – zouden 5 tot 6 astronauten kunnen worden vervoerd, met plaats voor nog een extra astronaut, die op een stretcher mee omhoog gaat. De  X-37B, ook wel Orbital Test Vehicle (OTV) genoemd, werd vanaf  U.S. Air Force from Cape Canaveral Air Force Station in Florida gelanceerd op 22 april 2010 en voor de tweede keer op 5 maart dit jaar. De eerste vlucht (missie USA-212) eindigde 3 december 2010, toen de shuttle landde in Californië. De tweede vlucht (USA-226) is nog steeds bezig en gezien het geheime militaire karakter ervan – de X-37B’s zijn per slot van rekening van het Amerikaanse leger – is de datum van terugkeer nog niet bekend. Boeing is bezig met het ontwerp van de X-37C, die 165 tot 180% groter is dan de X-37B en die gedragen door een zware variant van de Atlas V raket – de zogenaamde Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) – moet worden gelanceerd. Er bestaat al een X-38 Crew Return Vehicle (CRV), ontworpen door Scaled Composites en reeds getest in de aardse atmosfeer. Deze X-38 zou als een soort van reddingscapsule moeten dienen voor astronauten in nood in het ISS, zo was de gedachte, maar inmiddels is deze variant opgeheven. De X-37B heeft twee keer een succesvolle lancering meegemaakt en één keer een veilige lancering, dus Boeing denkt met een zware variant ervan de shuttle weer nieuw leven in te blazen. In de figuur hierboven zie je verschillende voorstellen voor de X-37C. Hieronder een vergelijking met de X-37B en de Space Shuttles.

Credit: Boeing.

Eh… oh ja, voordat je denkt dat ze zich bij Boeing stierlijk vervelen: ze zijn daar óók nog eens bezig met het bouwen van de CST-100 ruimte taxi. Nee, wedden op één paard, doen ze niet graag daar bij Boeing. 🙂 Bron: Universe Today.

Share

Speak Your Mind

*