28 maart 2024

Onderzoek straks zelf het heelal met het telescopen-netwerk GLORIA

Logo van GLORIA. Credit: GLORIA

Deze week is op een driedaagse bijeenkomst in Madrid het project GLORIA [1]GLObal Robotic telescopes Intelligent Array for e-Science. gelanceerd, bedoeld om iedereen die dat wil in de gelegenheid te stellen een netwerk van automatisch functionerende telescopen verspreid over de hele wereld te besturen en daarmee het heelal te bestuderen. Er zullen 17 telescopen in vier verschillende werelddelen worden gebruikt, die aan elkaar zijn gekoppeld en die via Ciclope Astro software en een webinterface op Internet door iedereen te besturen zijn. Binnen een jaar zullen de eerste van de 17 telescopen geïnstalleerd zijn en kunnen de waarnemingen starten. De coördinatie van GLORIA is in handen van de Universiteit van Oxford, waar ze eerder al het zeer succesvolle Citizen Science Project Galaxy Zoo hebben opgezet, dat nu met talloze andere projecten deel uit maakt van de Zooniverse – “Real Science Online”. Nou kan je bedenken dat als je met 100 man een netwerk van telescopen wil besturen het een regelrecht zooitje wordt, want de ene wil op moment x planeet y bekijken, terwijl een ander op hetzelfde moment gasnevel z wil zien. Om dat soort problemen te voorkomen wil men de zogenaamde Web 2.0 Karma techniek gebruiken, waarbij gebruikers punten kunnen vergaren, waarmee ze hoger in de ranglijst kunnen komen en dan meer recht op gebruikerstijd krijgen. De bedoeling is dat met GLORIA zowel waarnemingen worden gedaan aan objecten in het heelal als dat de verkregen resultaten door het publiek worden geanalyseerd, net zoals het geval is met die vele Citizen Science Projecten. Eh… als je trouwens geen geduld hebt om een jaar te wachten voordat je met GLORIA aan de slag kunt: er zijn al gratis online telescopen te gebruiken, zoals via Global Rent-a-Scope. Bron: Science Daily.

1 GLObal Robotic telescopes Intelligent Array for e-Science.