29 maart 2024

De LHC is klaar met protonenbotsingen, nu volgen de ionenbotsingen

LHC 2011. Credit: CERN

Vandaag is de laatste dag dat ze bij ’s werelds grootste deeltjesversneller – de Large Hadron Collider (LHC) van CERN bij Genéve – protonen tegen protonen laten botsen. Dit jaar is er flink gebotst in de 27 km lange tunnel, waar de protonen met bijna de lichtsnelheid circuleren en vervolgens op verschillende plekken tegen elkaar knallen. Op die plekken staan enorme joekels van detectoren en die hebben in 2011 heel wat botsingen gemeten: 5,2/femtobarn aan zogenaamde “geïntegreerde luminositeit” voor zowel CMS als ATLAS, 1,1/fb voor LHCb en 5/pb voor ALICE. Eh… even in normale mensentaal: 5/fb staat gelijk aan 350 biljoen botsingen, da’s 350 x 1.000.000.000.000. 😯 Al die protonen hadden een energie van maximaal 3,5 teV per bundel, dus dat leverde een botsingsenergie van 7 TeV op. Die 5 omgekeerde picobarn van ALICE is niet zo veel vergeleken met de hoeveelheid /fb die de andere drie detectoren te verstouwen hebben gekregen, maar dat gaat de komende weken wel veranderen, want in plaats van protonen gaan ze dan zware loodionen door de LHC schieten en die worden dan gemeten in de A Large Ion Collider Experiment – da’s waarvoor ALICE staat. Met dat soort botsingen hebben ze eerder al in de LHC en ook in de concurrent Relativistic Heavy Ion Collider (RHIC) van het Brookhaven National Laboratory op Long Island (VS) de omstandigheden tijdens de oerknal nagebootst, het moment van het begin van het heelal, 13,7 miljard jaar geleden. Als de ionenbotsingen over een paar weken afgelopen zijn gaat de gehele LHC voor een winterbeurt in de revisie. Volgend jaar start dat weer een nieuwe ronde met nieuwe protonen- en ionenbotsingen. Dit jaar hebben ze nog geen tekenen gezien van Higgs bosonen of supersymmetrie, maar men hoopt die in 2012 wel te kunnen zien. Bron: viXra.