28 maart 2024

Opportunity ontdekt door water afgezette minerale ader op Mars

Homestake, de door Opportunity ontdekte minerale gips-ader op Mars. Credit: NASA/JPL-Caltech.

Met behulp van NASA’s Mars Exploration Rover (MER) Opportunity – de voorganger van de onlangs gelanceerde Marsrover Curiosity – hebben wetenschappers op Mars een minerale ‘ader’ gevonden, die met zekerheid is afgezet door water. Het is een soort gips, met een duimdikte van 1 á 2 cm en een lengte van 40 tot 50 cm, iets uitstekend boven de rest van de Marsbodem. Opportunity bevindt zich momenteel bij de rand van de grote krater Endeavour en dat is waar de ader werd gevonden. ‘Homestake’ – zoals de ader wordt genoemd – werd afgelopen tijd uitvoerig onderzocht met de Microscopic Imager and Alpha Particle X-ray Spectrometer op een arm van de Marsrover en met diverse filters van diens Panoramische Camera. De ader blijkt bijna geheel uit calcium sulfaat te bestaan, in dit geval uit gehydrateerd calcium sulfaat, dat we beter kennen als gips. Het zou ontstaan kunnen zijn doordat calcium in vulkanische rotsen door de aanwezigheid van water wordt opgelost. Dat calcium – zeg maar kalk – combineerde vervolgens ondergronds met sulfaat – zeg maar zwavel – en dat resulteerde in het ontstaan van Homestake, die later aan de oppervlakte terecht kwam. Bron: NASA/JPL.