29 maart 2024

Magnetisch veld Melkweg gedetailleerd in kaart gebracht

Credit: Max Planck Institute for Astrophysics.

Een team van dertig sterrenkundigen onder aanvoering van het Max Planck Institute for Astrophysics (MPA) in Duitsland is er in geslaagd om de meest gedetailleerde kaart tot nu toe te maken van het magnetische veld van de Melkweg. Tot nu toe werkten die dertig onderzoekers in 26 afzonderlijke projecten en wisten ze daarmee 41.330 metingen te verrichten aan het magnetische veld. Nu is al dat onderzoek verzameld in één grote database en dat heeft geleid tot de nu gepubliceerde kaart, welke je hierboven ziet. Daarin zie je de zogenaamde Faraday diepte afgebeeld, waarmee men de sterkte van het magnetische veld afbeeldt, afhankelijk van hoe je er tegen aan kijkt. Van gepolariseerd licht dat een magnetisch veld passeert kan het polarisatievlak opnieuw van richting veranderen, hetgeen de Faraday rotatie wordt genoemd. Met de kaart hebben de sterrenkundigen nu niet alleen inzicht in de grootschalige variaties in het magnetische veld van het Melkwegstelsel, maar ook in de lokale, kleinschalige variaties, welke samenhangen met turbulenties in het gas in de Melkweg. Middels kaarten als de nu geproduceerde kaart hoopt men meer te weten te komen over de oorsprong en de instandhouding van het magnetische veld. Het vermoeden bestaat dat op de een of andere manier mechanische energie kan worden omgezet in magnetische energie, net zoals de bewegingen in de kern van de aarde het aardse magnetische veld weten op te wekken. Bron: Science Daily.