29 maart 2024

Een mooie samenstand dit weekend van maan, Venus en Jupiter

De maan, Venus en Jupiter bij elkaar dit weekend! Credit: Sky & Telescope

Komend weekend is het zeer de moeite om de maan te bekijken, terwijl hij dicht in de buurt staat van de planeten Venus en Jupiter. De maan maakt in iets minder dan een ‘maand’ een omloop om de aarde. Vanaf de aarde zien we de maan tussen de sterren door bewegen en daarbij staat hij dan geregeld dicht in de buurt van heldere sterren en planeten. Dit soort samenstanden zijn mooi om te bekijken met het blote oog. Komend weekend is er een extra mooie samenstand: de planeten Venus en Jupiter zijn nu beide te zien als opvallend heldere sterren aan de avondhemel. Op zaterdag 25 februari staat de smalle maansikkel dicht bij Venus. De twee dagen daarna staat de maan in de buurt van Jupiter. In de afbeelding hiernaast – geleend van Sky & Telescope – zie je de positie van de maan t.o.v. de twee heldere planeten. Dit soort samenstanden (‘conjuncties’) zijn niet alleen mooi om te bekijken, maar ook om te fotograferen. Zet daartoe een camera op statief en probeer de maan met één van de planeten of allebei in beeld te plaatsen. Gebruik een standaardlens of een telelens. Fotografeer ook iets mee op de voorgrond – een huis of een boom – om diepte aan de foto te geven. Zet het diafragma van de lens goed open en experimenteer met belichtingstijden van één of meer seconden om de planeten vast te leggen. Gebruik bij voorkeur ook een draadontspanner om trilling te voorkomen. Heeft u een mooie foto, stuur hem dan eens in naar het amateur-sterrenkundig tijdschrift Zenit. Bron: Nova.