20 april 2024

Gegevens WMAP wijzen op inflatie in het babyheelal

De evolutie van het heelal begon met de inflatieperiode. Credit: ESA/PLANCK AND THE DOE/NASA/ NSF

Een drietal natuurkundigen van de Universiteit van Buffalo heeft aan de hand van de zevenjaars-gegevens, verzamelt met NASA’s Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP), sterke aanwijzingen gevonden dat het allervroegste heelal een korte periode van zeer sterke groei moet hebben meegemaakt. Volgens de uit 1980 stammende inflatietheorie moet het heelal vanaf 10-34 seconde na het begin van de oerknal in minder dan een seconde tijd met een factor 1078 zijn gegroeid, een exponentiële groei die veroorzaakt zou zijn door een zogenaamde inflaton. Ghazal Geshnizjani, Will Kinney en Azadeh Moradinezhad Dizgah bestudeerden de gegevens die WMAP gedurende zeven jaren had vergaard van de kosmische microgolf-achtergrondstraling (in ’t Engels afgekort tot CMB), de 2,7 Kelvin koude straling die een restant is van de hete oerknal, waarmee 13,7 miljard jaar geleden het heelal ontstond. De wijze waarop momenteel de materie verdeeld is in het heelal en de ‘platheid’ van datzelfde heelal passen volgens het drietal het beste bij een inflatoire groei in het vroegste heelal. Er zijn wel enkele andere alternatieven die ook mogelijk zijn, maar die vereisen wel heel afwijkende natuurkunde. Zo is er één alternatief, die vereist dat de geluidssnelheid groter is dan de lichtsnelheid. De andere heeft een exotische variant van quantum zwaartekracht nodig. Omdat deze alternatieven erg onwaarschijnlijk lijken denken de drie natuurkundigen – wiens wetenschappelijke artikel over dit onderwerp hier te lezen is en dat ze november 2011 gepubliceerd hebben in de Journal of Cosmology and Astroparticle Physics – dat er maar één serieuze verklaring overblijft voor de waargenomen verschijnselen in het heelal en dat is de inflatietheorie. Bron: Space.com.