28 maart 2024

MESSENGER naar andere baan om Mercurius gemanoeuvreerd

Credit: NASA

De Amerikaanse sonde MESSENGER [1]Dat staat voor “MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry and Ranging”die sinds 18 maart 2011 om de planeet Mercurius draait – is deze week door technici van het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) naar een andere baan gedirigeerd. Sinds de aankomst had de MESSENGER een elliptische baan (zie de figuur hieronder), waarbij de sonde één omwenteling per 11,6 uren om de binnenste planeet van ons zonnestelsel had.

Credit: NASA

Afgelopen maandag – 16 april 2012 – werden gedurende vier minuten de voortstuwingsmotoren aangezet en daardoor werd de baanperiode verkort tot 9,1 uur. Gisteren was er opnieuw zo’n manoeuvre en die bracht de sonde in de baan die hij het komende jaar zal aanhouden, waarbij een omloop om Mercurius acht uur duurt. Vanuit die baan willen wetenschappers nog meer te weten komen over de chemische samenstelling, de geologische evolutie en de eigenschappen van het oppervlakte van Mercurius. Hieronder een video over de baancorrecties.

Bron: NASA/MESSENGER.’