28 maart 2024

Vier witte dwergsterren gespot die aardachtige planeten hebben verorberd

Impressie van een door stof omgeven witte dwerg, stof dat restant van een exoplaneet is. Credit: © Mark A. Garlick / space-art.co.uk / University of Warwick

D’r wordt wat afgepeuzeld in het heelal. Sterrenkundigen van de Universiteit van Warwick hebben vier witte dwergen waargenomen, die omgeven zijn door stof, dat overgebleven is van wat ooit exoplaneten moeten zijn geweest, die erg veel op de aarde moeten hebben geleken. Witte dwergen zijn sterren die de laatste stadia vormen van sterren zoals de zon. De sterrenkundigen ontdekten dat de vier dwergsterren omgeven zijn door stof, waar vier elementen het meest aanwezig waren: zuurstof, magnesium, ijzer en silicium, welke bij bij elkaar 93% van de aarde vormen. Ook zag men een lage hoeveelheid koolstof rondom de witte dwergen, hetgeen een belangrijke aanwijzing is dat er ooit minstens één aardachtige planeet om de witte dwerg moet hebben gedraaid. De atmosfeer van de witte dwergen zelf bestaat voornamelijk uit waterstof en helium. Stof bestaande uit de vier zwaardere elementen dat te dicht bij de ster komt worden ingevangen door diens sterke gravitatieveld en met een tempo van ongeveer 1 miljoen kg per seconde moet dat stof neer regenen op de dwerg. Eén van de vier dwergen is PG0843+516, in wiens omringende stofwolk naast genoemde elementen ook zwavel en nikkel voorkomt. Die moet echt heel kort geleden de aardachtige exoplaneet die in z’n buurt was hebben opgevreten. Kosmisch kannibalisme, letterlijk en figuurlijk. Meer info over de ontdekking in dit wetenschappelijke artikel, welke binnenkort zal worden gepubliceerd in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.  Bron: RAS.