28 maart 2024

Nieuwe Supernova ontdekt, nu in sterrrenstelsel NGC4424 van het Virgo cluster

Op het astroforum kwam een bericht voorbij dat er weer een nieuwe supernova ontdekt is dat voor amateurs visueel waarneembaar is .Dit keer in sterrenstelsel NGC4424 van het Virgo cluster in sterrenbeeld Maagd.Dus toen ik dit las en aangezien het prachtig helder weer is – ik zou toch al gaan fotograferen – heb ik gisteravond meteen mijn telescoop op dit sterrenstelsel gericht en een kleine 40 minuten gefotografeerd (8x 5 min.) Bij de eerste sub van 5 min. was meteen duidelijk welke de supernova was. Deze is nl. veel duidelijker en helderder op de foto te zien dan alle andere (voorgrond)sterren en lijkt zelfs helderder dan het hele sterrenstelsel NGC4424 bij elkaar. Wat een geweld moet dat daar geweest zijn. Niet voor te stellen. Ik heb even proberen te googlen om wat meer info over dit sterrenstelsel te krijgen, maar heb dat zo 1,2,3 niet zo snel gevonden. Zo weet ik even niet zeker  hoe ver weg deze van ons af staat. Hier onder wordt gezegd dat dat 35 miljoen lichtjaar is. Wel weet ik dat dit sterrenstelsel onderdeel is van een hele cluster van sterrenstelsels, genaamd Virgo-cluster (Virgo – Maagd) in het sterrenbeeld Maagd. Onze eigen melkweg maakt daar ook deel van uit. Ik denk dat de komende dagen/weken wel meer foto’s en verslagen over deze nieuwe supernova op internet voorbij zal komen. Dus dan weten we wat meer…

O ja, deze foto heb ik genomen met mijn 10 inch Newton telescoop en Canon 450D camera. Deze foto is een uitsnede. De oorspronkelijke foto ziet er zo uit:

Dit heb ik in ieder geval over de supernova gevonden op de site van www.oortcloud.org (is vertaald uit engels):Het is nog vroeg , maar een nieuwe supernova iswaargenomen in NGC 4424, 35 miljoen jaar van de aarde vandaan. Magnitude 16,9 tijdens ontdekking, het is geïdentificeerd als een zeer jonge Type 1a supernova, over twee weken wordt de maximale helderheid verwacht.De laatste supernova in dit sterrenstelsel was 1895A en werd waargenomen op magnitude 12,5 (geëxtrapoleerd naar maximale helderheid van 11.1), type onbekend. Speculatie is dat een lage mag 11s, dus gemakkelijk binnen het bereik van kleine telescopen waar te nemen is. Het is zeer dicht bij de Galactische Kern echter 17 “& 1″ verplaatsing.”

En op de site van AAVSO wordt hier ook melding van gemaakt:“May 23, 2012: IAU Central Bureau Electronic Telegram 3111 (Daniel W. E. Green, ed.) announces the LOSS discovery (reported by M. Kandrashoff, S. B. Cenko, W. Li, and A. V. Filippenko) of a supernova in NGC 4424 on 2012 May 17.22 at unfiltered magnitude 16.9.Spectra indicating the object to be a Type Ia supernova discovered about two weeks before maximum were obtained by:– L. Pei, M. Nguyen, D. Carson, and A. J. Barth (University of California, Irvine) with the Kast double spectrograph on the Shane 3-m telescope at Lick Observatory on  2012 May 18 UT and reported by S. B. Cenko, A. V. Filippenko, and J. M. Silverman (University of California, Berkeley), and A. Gal-Yam (Weizmann Institute of Science); and– J. Irwin with the F. L. Whipple Observatory 1.5-m telescope (+ FAST) on 2012 May 18 UT and reported by G. H. Marion, R. P. Kirshner, and R. J. Foley (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, CfA), and P. Challis (Australian National University) on behalf of the CfA Supernova Group.SN 2012cg was initially designated PSN J12271283+0925132 when it was posted on the Central Bureau’s TOCP webpage (http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/tocp.html).Unfiltered magnitude 16.9 at discovery, SN 2012cg has brightened to magnitude 12.90 CR, according to the following observations submitted to the AAVSO International Database”.

1. Wowie, wat een heldere supernova. Die is helderder dan de kern van NGC 4424. Jan (Brandt) is samen met Wim nu de Biesbosch ingedoken, dus wie weet dat zij ‘m ook nog proberen te zien/fotograferen.

2. sorry guys….ben “onderweg” van gedachte veranderd…en weer teruggekeerd naar mijn oorspronkelijke planning..en dat was het op de korrel nemen van M101……met dien verstande dat mijn eerste allereerste shot van die avond er toch eentje was met die supernova erop….alleen die heb ik in een aanval van astrofotografisch chagrijn weggepleurd omdat ik ‘em niet meende te zien….maar nu ik net die onbewerkte plaat van Jan onder ogen zag…..met die supernova vele malen helderder dan dat melkwegstelsel realiseer mij dat “ie” weldegelijk fraai en midden op de plaat stond……oeps, foutje….bedankt en volgende keer beter zullen we dan maar zeggen..ha..ha.. Zo en nu eens kijken of M101 een beetje gelukt is!

3. Dus je hebt een sterrenstelsel met een supernova erop weggepleurd eh… netjes in de digitale prullenbak gedeponeerd en vervolgens gerealiseerd dat je zojuist een foto met een recente supernova erop hebt weggegooid? Oeps, foutje kan gebeuren. Maar eh… die prullenbak op je bureaublad kan je toch gewoon openen en dan dat bestand herstellen? Ik geloof zelfs dat je foto’s op een geheugenkaartje in je camera nog kunt herstellen. Als je dat natuurlijk wil. Of ga je gewoon binnenkort een nieuwe poging wagen?

4. Tja….zelfs een “Jan” is ook maar een feilbaar mensch (ja..ja understatement..ha..ha..!!)…..enne….trouwens, die bewuste opname die ik heb weggepleu….netjes in de digitale prullenbak heb gedepo-donderstraald..oeps, doe ik het weer…was een niet gevolgde opname….die ik toch niet had gebruikt. Wat die hernieuwde poging betreft wordt het wel een beetje kiele kiele met die rap groter groeiende Maan aan de westelijke hemel….dichtbij het gebied waar die zuipernova ook staat….maarre….als ik vanavond nog genoeg fut heb, na een middagje sterrenkunde en 2CV’tjes promoten bij de open dag/beurs/fair op de schaapskooi te Ottoland (komt allen!!!), dan sluit ik een “astrofotografisch encore” zeker niet uit…..

5. Ik was op 27 mei op een camping in boekel, brabant. Ik zat vanuit een stoel naar de sterren te kijken en zag ineens een ster opgloeien!! het bleef een aantal seconden groeien en toen was het ineens weg!! ik dacht eerst dat ik mij dit verbeeldde maar het was er echt!! en nu ik het er toevallig met een vriend van mij over had besloot ik het op te zoeken en blijkt het nu dus echt een supernova te zij geweest!!?? ik vindt het echt super gaaf! ik kijk heel vaak naar de sterrenhemel en heb ook wel eens een meteoriet de dampkring zien binnenkomen en die liet een enorm spoor van vuur achter zich maar dit duurde echt een aantal seconden en het leek enorm!! toch een bijzonder iets die sterrenhemel!

• Hoi Puck, bedankt voor je reactie. Je kan zo ’s avonds en ’s nachts af en toe inderdaad bijzondere lichtverschijnselen zien. Wat jij gezien hebt zal echter geen supernova zijn geweest. Niet alleen omdat die niet zoals jij meldt in enkele seconden tevoorschijn komt en vervolgens weer verdwijnt – dat kan bij supernovae weken of soms maanden duren – maar vooral omdat de supernovae die we de laatste tijd gezien hebben niet met het blote oog kunnen worden gezien. De supernova in NGC 4424 bijvoorbeeld was ergens van magnitude +12, hetgeen alleen met grote amateur-telescopen kan worden gezien of gefotografeerd. Met het blote oog kan je tot +6m. Wat jij gezien hebt was waarschijnlijk een kortdurende vuurbol of een iridiumsatelliet. Zie een voorbeeld van een ‘flare’ van zo’n satelliet: http://www.youtube.com/watch?v=fI_iUOeJEGg Lijkt dat er een beetje op met wat jij gezien hebt?

6. Puck Westroek zegt

Ik zit nu een beetje op internet rond te zoeken over supernova’s en vraag me af of het verschijnsel wat ik heb gezien nou een supernova is geweest??? Want ik kon het duidelijk zien met het blote oog… Kan iemand mij wat meer vertellen hierover?? Het is wel toevallig dat er precies op die nacht een supernova is geweest en ik zo’n verschijnsel aan de sterrenhemel zie. Het is ook wel eeeeen heeel zeldzaam verschijnsel!! Dan mag ik ook op wikipedia erbij gezet worden hahaha Het toevallige eraan is ook dat mijn sterrenbeeld Maagd is!! Ik hoop dat ik snel een reactie krijg van iemand. Het was ongeveer rond half 4 ’s nachts.