28 maart 2024

Nederland bouwt extra set ontvangers voor ALMA-telescoop

Eén van de Band 5-ontvangers. Credit:Onsala Space Observatory/Alexey Pavolotsky

De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) gaat een additionele set ontvangers bouwen voor alle 66 antennes van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), die in Noord-Chili in aanbouw is. Dat heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) besloten. Deze uitbreiding verbetert de mogelijkheden van de ALMA-telescoop om in het heelal te zoeken naar water en naar de voorwaarden voor leven. De zogeheten Band 5-ontvangers vangen straling uit de ruimte op met een golflengte tussen 1,4 en 1,8 millimeter en zullen worden gebouwd in samenwerking met de Onsala Space Observatory’s research group for terahertz instrumentation van de Chalmers Universiteit in Göteborg, Zweden. Componenten worden geleverd door het National Radio Astronomy Observatory (NRAO) in de VS. ALMA is een van de grootste sterrenkundige projecten ter wereld. De nieuwe telescoop is in aanbouw op de 5000 meter hoge Chajnantor-hoogvlakte in Noord-Chili. De bouw van ALMA is in volle gang. Ongeveer de helft van de 66 schotelontvangers staat nu op zijn plek. Met een beperkt aantal antennes is ALMA al operationeel; zestien antennes worden al ingezet voor wetenschappelijke waarnemingen. Met een schema van twee extra antennes per maand, zal ALMA in de loop van 2013 gereed zijn. ALMA is een mondiaal samenwerkingsproject van Europa, de VS en Oost-Azië. De ambitie van ALMA is groot. Uiteindelijk zal er worden waargenomen in het golflengtegebied van 0, 315 tot 10 mm (ofwel een frequentie van 950 GHz tot 30 GHz). Dit is opgedeeld in tien verschillende banden. Het licht verzamelend oppervlak wordt 6500 m² en de beeldscherpte vergelijkbaar met die van de Hubble Ruimtetelescoop en ESO’s Very Large Telescope. Nederland bouwde eerder de Band 9-ontvangers van ALMA, een project dat ook door NOVA werd uitgevoerd. Het Band 5-project zal eveneens worden gerealiseerd bij de RijksUniversiteit Groningen/SRON. Bron: Nova.