28 maart 2024

VLT werpt een blik op NGC 6357, de Oorlog en Vredenevel

Credit: ESO

ESO’s Very Large Telescope (VLT) heeft de meest gedetailleerde opname tot nu toe gemaakt van een spectaculair gedeelte van de stellaire kraamkamer NGC 6357, een object dat ook wel de Oorlog- en Vredenevel genoemd. Een merkwaardige naam die niets te maken heeft met de beroemde roman van Tolstoj, maar bedacht is door wetenschappers van het Midcourse Space Experiment. Het viel hen op dat het heldere, westelijke deel van de nevel op hun infraroodopnamen op een duif leek, terwijl het oostelijke deel overeenkomsten vertoonde met een schedel. Helaas is dat effect op de hier afgebeelde opname in zichtbaar licht niet te zien. Soms wordt dit object ook wel de Kreeftnevel genoemd. De foto toont tal van hete, jonge sterren, gloeiende gaswolken en vreemde stofformaties die door ultraviolette straling en sterrenwinden zijn gevormd. Dwars over de nieuwe foto loopt een brede ‘rivier’ van stof, die het licht van verder weg gelegen objecten absorbeert. Rechts ervan bevindt zich een kleine sterrenhoop van heldere, blauwwitte, jonge sterren die uit het gas zijn ontstaan. Deze zijn waarschijnlijk pas een paar miljoen jaar oud – erg jong naar stellaire maatstaven. De intense ultraviolette straling die deze sterren produceren graaft een holte uit in het omringende gas en stof, waardoor allerlei vreemde structuren ontstaan. Hieronder een video, waarin wordt ingezoomd op NGC 6357.

De foto bovenaan wemelt van de donkere sporen van kosmisch stof, maar rechts en rechtsonder zijn de meest fascinerende donkere structuren te zien. Hier heeft de straling van de heldere, jonge sterren merkwaardige, slurfachtige zuilen gevormd, die overeenkomsten vertonen met de beroemde ‘zuilen van de schepping’ in de Adelaarnevel. Kosmisch stof is veel fijner dan de bekende alledaagse variant. Het lijkt meer op rook en bestaat grotendeels uit minuscule deeltjes van silicium, grafiet en waterijs die door eerdere generaties van sterren zijn geproduceerd en uitgestoten. Het heldere centrale deel van NGC 6357 bevat een sterrenhoop van zware sterren die tot de helderste van onze Melkweg behoren. Dit binnengebied, dat niet op deze nieuwe foto te zien is, is goed onderzocht en in beeld gebracht met de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA. Maar deze nieuwe foto laat zien dat zelfs de minder bekende buitendelen van deze kraamkamer fascinerende structuren bevat die door de kracht van de VLT zichtbaar kunnen worden gemaakt. Bron: ESO.