18 april 2024

Magnesium en titanium zijn belangrijk voor planeetvorming

Artistieke weergave van de eerste stadia van de vorming van planeten rondom een pasgeboren ster. Credit: NASA/JPL-Caltech

Een internationaal team van wetenschappers heeft ontdekt dat metalen, zoals magnesium, een belangrijke rol spelen bij de vorming van planeten. Men heeft hiervoor gebruik gemaakt van de HARPS-spectograaf van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), waarmee men de spectra van 1111 zonachtige sterren heeft bestudeerd. Van 109 van deze sterren is bekend dat ze Jupiter-achtige planeten herbergen, terwijl 26 van deze sterren Neptunus-achtige begeleiders hebben.

Men heeft vooral gekeken naar het voorkomen van Magnesium en Titanium. Het blijkt dat sterren mét planeten verhoudingsgewijs veel van deze elementen bevatten. Daarnaast blijkt dit effect het grootst te zijn bij sterren die relatief arm zijn aan ijzer. Deze bevindingen impliceren dat metalen als magnesium en titanium belangrijk zijn voor de vorming van planeten, vooral wanneer er weinig ijzer voorhanden is. Men vermoedt dat dit effect nog sterker is bij kleine, rotsachtige planeten.Volgens de gangbare theorie ontstaan planeten doordat kleine deeltjes de rijk zijn aan zware elementen (metalen) gaan samenklonteren tot steeds grotere objecten. Blijkbaar is er een minimale hoeveelheid metalen nodig om planeetvorming tot een goed einde te brengen.

Een wervelende schijf van planeetvormend stof. credit: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Bron: Alpha Galileo Foundation.