Site pictogram Astroblogs

HiRISE’s beste detailopname van de Curiosity (tot nu toe)

Credit: NASA / JPL / UA

Op 17 augustus j.l. vloog de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) van de NASA bijna recht over de plek waar Marsrover Curiosity zich bevindt. Dat leverde een fantastische overzichtsfoto (dubbelklikken voor de WOW-versie) op van de Curiosity en alle ‘hardware’ die tijdens de landing gebruikt werd, gemaakt met de High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera aan boord van de MRO. Vanaf de Curiosity gezien vloog de MRO 80° hoog, bijna in het zenit – het punt recht boven de rover. Niet alleen betekent dat een kortere afstand tussen sonde en rover dan bij vorige passages, toen de hoogte maximaal 60° was, maar ook dat er minder verhullende atmosfeer is en er scherpere foto’s mogelijk zijn. Hieronder is een uitvergroting van Marsrover Curiosity en daaronder een gelabelde versie.

Credit: NASA / JPL / UA

De resolutie van de foto is een fenominabele  25 cm per pixel. Hier de gelabelde versie:

Credit: NASA / JPL / UA

De afkorting RTG staat voor Radioisotope Thermoelectric Generator, die de energie voor de Curiosity levert. De ’turret’ is het einde van de robotarm, waar zich vijf instrumenten bevinden. Bron: Planetary Society + HiRISE.