29 maart 2024

First light voor de 570 megapixel Dark Energy Camera

First light voor de Dark Energy Camera. Credit: Dark Energy Survey Collaboration

Op 12 september j.l. hebben ze met de 570 megapixel Dark Energy Camera, welke verbonden is aan de 4 meter Blancotelescoop in het Chileense hooggebergte, voor het eerst opnames gemaakt. Die opnames – ‘first light’ genoemd – zijn van de Fornax cluster van sterrenstelsels, welke zich 60 miljoen lichtjaar van de aarde bevindt. Da’s voor sterrenkundigen bij wijze van spreke om de hoek. Als het echte werk gaat beginnen moet ‘ie in staat zijn het licht van sterrenstelsels te zien, die zich maar liefst acht miljard lichtjaar van ons vandaan bevinden. Dat is op zich ook niet zo bijzonder – andere telescopen zoals de Hubble ruimtetelescoop – kunnen nog veel verder weg in het heelal kijken. Het bijzondere is wel dat de Dark Energy Camera (DEC) vier dingen kan waarnemen, die gecombineerd meer inzicht moeten geven in de aard van de mysterieuze donkere energie, het onzichtbare spul dat ongeveer 73% van de massa-energie van het heelal vormt en dat er voor zorgt dat het heelal versneld uitdijt. De camera kan clusters van sterrenstelsels bestuderen, ver verwijderde type Ia supernovae, superclusters en de leegten daartussen én zwaartekrachtslenzen. Vier dingen die tot nu toe altijd door afzonderlijke telescopen werden bestudeerd. OK, in februari lieten ze de spiegel van de DEC van een karretje pletteren – kan gebeuren, even Apeldoorn bellen – maar gezien de eerste opname is de reparatie goed gelukt. Nou wachten op de echte wetenschappelijke opnames. Bron: Science Daily.