29 maart 2024

Sterrenstelsels blijken ook nu nog te evolueren

Evolutie van sterrenstelsels. Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center

Door studie aan 544 sterrenstelsels op een afstand van 2 tot 8 miljard lichtjaar van de aarde is een groep sterrenkundigen er achter gekomen dat die sterrenstelsels zich vandaag de dag nog steeds ontwikkelen. Da’s verrassend, want het idee was lange tijd dat sterrenstelsels na een aanvankelijke evolutie, waarbij ze zich van een ongeorganiseerd, vormloos sterrenstelsel (’trainwrecks’) ontwikkelden tot een sterrenstelsel met een geordende schijf met een spiraalstructuur, zoals ons eigen Melkwegstelsel en het naburige Andromedastelsel, stopten met verdere evolutie. Maar de studie van die stelsels met de 10 meter telescoop van het W.M. Keck Observatorium op de berg Mauna Kea op Hawaï en de Hubble ruimtetelescoop wees uit dat er nog steeds ontwikkeling is. In het kader van de Deep Extragalactic Evolutionary Probe 2 (DEEP2) Redshift Survey werden die 544 sterrenstelsels onderzocht, stelsels die een massa tussen 0,3 en 100% van die van ons eigen Melkwegstelsel hebben. Men bekeek de emissielijnen in die stelsels, welke niet alleen een indicatie gaven van hun chemische samenstelling, maar ook van de snelheid van de sterren in die stelsels. De studie wees uit dat de sterrenstelsels nog steeds een ontwikkeling meemaakten naar een steeds meer geordende toestand. Daarbij blijken de zwaarste stelsels zich eerder tot een geordende toestand ontwikkelen dan de lichtere sterrenstelsels, zoals  blijkt uit de afbeelding hierboven. Hieronder een video over deze vondst.

Bron: Universe Today.