Site pictogram Astroblogs

Sterrenstelsels zijn in twee verschillende perioden ontstaan

Omega Centauri, de grootste bolhoop die rond de Melkweg draait. De massa van deze bolhoop bedraagt zo’n 100.000 zonnen. Credit: ESO.

Uit onderzoek is gebleken dat bolvormige sterrenhopen, oude supercompacte sterrensteden die ouder zijn dan de meeste sterrenstelsels, niet allemaal tot dezelfde soort behoren. In plaats daarvan vallen ze in twee categoriën: een metaalarme en een metaalrijke categorie [1] sterrenkundigen vinden alles wat geen waterstof of helium is een ‘metaal’ . Dat betekent dat bolvormige sterrenhopen in twee afzonderlijke periodes moeten zijn gevormd.Bolvormige sterrenhopen behoren tot de oudste stellaire structuren in het heelal. De sterren uit dit soort sterrenclusters zijn zonder uitzondering oud. Dat betekent dat bolhopen in één keer ontstaan zijn, waarna er geen stervorming meer heeft plaatsgevonden. Ieder sterrenstelsel heeft een familie van bolhopen, die meestal in willekeurige richting rondom het centrum van het stelsel draaien – bolhopen trekken zich dus niets aan van de keurige rotatierichting van de sterren uit de schijf. Dat is een aanwijzing dat bolhopen ouder zijn dan de centrale schijven van sterrenstelsels. Nu heeft men Hubble gebruikt om 900 bolhopen uit 12 sterrenstelsels te observeren. Hieruit blijkt dat sommige bolhopen 10 keer meer zware elementen (zoals calcium en ijzer) bevatten dan andere bolhopen. Aangezien zware elementen gesmeed worden in sterren, die na hun dood het interstellaire medium verrijken met deze elementen, moeten de “metaalrijke” bolhopen jonger zijn dan de “metaalarme” bolhopen. Maar nu komt het opmerkelijke: een enkel sterrenstelsel heeft vrijwel alleen maar bolhopen uit één van deze twee categoriën. Dat betekent dat niet alleen bolhopen, maar ook sterrenstelsels schijnbaar in twee verschillende perioden zijn ontstaan. De onderzoekers zijn van plan om computermodellen te gebruiken, om zo te achterhalen hoe dit alles moet hebben plaatsgevonden. Bron: Phys.org.

1 sterrenkundigen vinden alles wat geen waterstof of helium is een ‘metaal’