28 maart 2024

Toch weer twijfels of FERMI annihilerende donkere materie heeft gezien

Het door Weniger opgemerkte signaal van gammastraling in de Fermi-gegevens. Credit: C. Weniger.

April dit jaar was er behoorlijk wat opwinding, toen de natuurkundige Christoph Weniger (Max-Planck-Institut für Physik, Duitsland) uit de publiekelijk bekende gegevens van de FERMI-satelliet een signaal had opgemerkt dat afkomstig was uit de kern van ons Melkwegstelsel en dat een specifieke energie had van ongeveer 130 GeV. Weniger’s stelling was dat dit signaal afkomstig was van WIMP’s, weakly interactive massive particles, de deeltjes die de mysterieuze donkere materie zouden vormen. 80% van de massa van het heelal bestaat uit donkere materie en de laatste jaren is een ware heksenjacht gaande op de deeltjes die de donkere materie zou vormen. Weniger denkt dat in de extreme omstandigheden van de kern van de Melkweg – in de buurt van het 4,3 miljoen zonmassa zware zwarte gat Sagittarius A* – WIMP’s met elkaar in botsing komen en elkaar dan vernietigen, annihileren met een duur woord. Na die annihilatie ontstaat gammastraling en die heeft FERMI waargenomen. Direct na Weniger’s publicatie was er al de nodige scepsis bij andere wetenschappers over de juistheid van zijn stelling, met name door het FERMI-team zelf. Die scepsis is nu hard gemaakt, want op basis van nieuwe gegevens – gebaseerd op vier jaar waarnemen met FERMI, Weniger had de gegevens over 3,5 jaar – komt het team tot de conclusie dat er twee dingen met het 130 GeV-signaal zijn gebeurd: het signaal is verschoven naar 135 GeV én het is zwakker geworden. Beiden maken het onwaarschijnlijk dat het signaal iets met annihilerende donkere materie uit de kern van onze Melkweg te maken heeft. Eerder denkt men dat er een verband is tussen het signaal en de ring van gammastraling, die onze aarde omringd als gevolg van kosmische straling, die in reactie komt met deeltjes van de aardse atmosfeer. Weniger zelf is het – uiteraard –  niet eens met de bevindingen van het FERMI-team. Hij blijft er bij dat er kans is dat ‘zijn’ signaal echt is en dat het komt uit de Melkwegkern. Wordt vervolgd. Bron: New Scientist.