28 maart 2024

Verken onze kosmische omgeving met 100.000 stars

Screenshot van 100.000 stars. Credit: 100.000 stars

Wil je graag de Melkweg verkennen? Dat kan nu met een nieuw programma van Google, dat 100.000 Stars wordt genoemd. Hiermee kun je een tour van onze kosmische omgeving maken. Met een paar muisklikken kun je inzoomen, uitzoomen en ronddraaien, en ondertussen nog het één en ander leren ook. Zoom in om de namen van nabije sterren te leren; klik op de namen om meer informatie over de sterren te zien. Het is een leuk programma om mee te experimenteren, maar ik heb wel gemerkt dat met een trage internetverbinding en/of een oudere PC het geheel niet bepaald soepel draait. Verder werkt het (browser-based) programma alleen op Chrome – op andere browsers werkt het niet. Dat laatste is niet vreemd: het programma is gemaakt door het Chrome Experiment-team.De beste manier om te beginnen is door te klikken op Take the Tour in de linkerbovenhoek. Als je alleen wilt inzoomen, dun kun je de nabije sterren zien. De zon staat in het midden en als je verder inzoomt, zie je de Oortwolk. Als je blijft inzoomen, kom je bij de omloopbanen van de planeten. Daarvoor moet je vanaf de Oortwolk trouwens flink wat zoomwerk verrichten, waardoor je een goed idee krijgt van de schaal van het geheel. Het programma bevat helaas een aantal storende fouten en bugs. Als je een uitgebreider (en beter) programma uit dezelfde categorie wilt proberen, dan beveel ik Celestia aan. Probeer 100.000 Stars hier.