Site pictogram Astroblogs

Ware aard indicatoren versnelde expansie heelal ontdekt

SN2011fe in M101. Credit: B. J. Fulton.

Sterrenkundigen van de Universityeit van Ohio zijn er met behulp van het Multi-Object Double Spectrograph (MODS) instrument, verbonden aan ’s werelds grootste verrekijker, de Large Binocular Telescope (LBT) in Arizona, in geslaagd om van een bepaald soort supernova te ontdekken hoe deze ontstaan is. Het gaat om de supernova die op 24 augustus 2011 werd ontdekt in het sterrenstelsel M101 in het sterrenbeeld Grote Beer en die niet alleen door professionele sterrenkundigen, maar ook door amateurs werd waargenomen. Die supernova kreeg het catalogusnummer SN2011fe en het is een zogenaamd type Ia supernova, een type dat wordt gebruikt voor lange afstandsmeting in het heelal en waarmee de sterrenkundigen in 1998 ontdekten dat het heelal versneld uitdijt – een ontdekking waarvoor drie van hen in 2011 de Nobelprijs voor de Natuurkunde ontvingen. Jarenlang tobben de sterrenkundigen met de vraag wat de exacte bron van dit type supernova is. Men weet dat er in ieder geval een witte dwerg aan te pas komt, die door een compagnon gevoed wordt met materie en die op een gegeven moment zwaarder wordt dan de zogenaamde Limiet van Chandrasekhar, 1,44 keer de massa van de zon. Komt de massa van de witte dwerg daar boven, dan ontstaat een thermonucleaire reactie en explodeert de witte dwerg volledig. Het raadsel betrof de identiteit van de compagnon: is dat een reuzenster, een op de zon lijkende ster, een andere witte dwerg? Door met MODS naar de chemische samenstelling in het licht van SN2011fe te kijken kon die identiteit worden achterhaald: het blijkt te gaan om een andere witte dwerg. Of die twee dwergen tegen elkaar gebotst zijn of dat de ene dwerg materiaal aanzoog van de andere dwerg is nog niet bekend. Meer info hierover vind je in dit wetenschappelijke artikel.

Bron: Science Daily.