19 april 2024

Langdurig verblijf in ISS baant weg voor ‘Beyond Earth Orbits’

Kelly (links) en Kornienko gaan vanaf lente 2015 een jaar lang naar het ISS. Credit: NASA/Roscosmos

De ruimtevaartorganisaties van de Verenigde Staten en Rusland – NASA respectievelijk Roscosmos – hebben twee ervaren astronauten aangewezen die als eerste een verblijf in het internationale ruimtestation ISS zullen meemaken dat maar liefst een jaar duurt. Normaal gesproken duren die verblijven in het ISS drie maanden, al kan het zoals bij de missie van André Kuipers langer duren als de omstandigheden dat vergen. De NASA koos voor het langdurige verblijf de astronaut Scott Kelly en Roscosmos koos cosmonaut Mikhail Kornienko. Met hun langdurige verblijf in het ISS zullen Kelly en Kornienko de weg banen voor wat men Beyond Earth Orbits (BEO’s) noemt, ruimtevaart naar verre oorden zoals planetoïden en andere planeten. Het ISS zelf heeft een zogenaamde LEO – low earth orbit, welke zich volgens de definitie tussen 350 en 1400 km boven het aardoppervlak bevindt. Kelly en Kornienko gaan nu eerst in een trainingsprogramma dat twee jaar duurt en lente 2015 zullen ze met een Sojoez-raket en -capsule naar het ISS worden gebracht, waar hun recordverblijf zal starten. Kelly was piloot in de STS-103 missie van de Discovery in 1999, een servicemissie voor de Hubble Space Telescope. Vervolgens was hij commandant van Endeavour’s missie STS-118 in 2007. In 2010 was hij boordwerktuigkundige in het ISS gedurende Expeditie 25 en daarna werd hij commandant van Expeditie 26 in 2011. Kornienko werd test cosmonaut kandidaat in 1998 en was backup voor Expeditie 8 van het ISS. Hij was boordwerktuigkundige bij Expeditie 23/24 in 2010. In totaal was Kelly 180  dagen in de ruimte en Kornienko 176 dagen. Bron: Spaceflight.com.