Site pictogram Astroblogs

Totale massa van het Melkwegstelsel berekend: 850 miljard zonmassa

De kern van de Melkweg. Credit: ESO/Serge. Brunier

Bovenaanzicht van de Melkweg en de plaats van de zon daarin.

Bovenaanzicht van de Melkweg en de plaats van de zon daarin.  credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt

Door in infrarood licht te kijken naar de beweging van 3365 sterren tussen de zon en het centrum van de Melkweg is een groep sterrenkundigen er in geslaagd om de totale massa van het Melkwegstelsel te bepalen: die blijkt 850 miljard zonmassa te zijn, waarvan het grootste gedeelte zich bevindt in de halo van donkere materie, die de Melkweg omgeeft. Binnen de Lokale Groep van sterrenstelsels is de Melkweg met deze massa de tweede in grootte, na het Andromedastelsel (M31), dat ongeveer 1,4 biljoen zonmassa zwaar is. De snelheid van de zon om het centrum van de Melkweg blijkt 242 (+10 / -3) km per seconde te zijn. Door de snelheid van de sterren tussen de zon en het Melkwegcentrum te meten kan men een zogenaamde rotatiecurve opstellen, een grafiek waarin je de snelheid van de sterren ten opzichte van de afstand tot het centrum van de Melkweg ziet. Vervolgens kan je met de beroemde Derde Wet van Kepler de massa uitrekenen. Uit de studie komt overigens ook naar voren dat sterren in de omgeving van de zon met een andere snelheid rond het centrum van de Melkweg draaien dan de zon zelf: 218 (+/- 6) km/sec, 26 km/sec lager dan de snelheid van de zon. Hoe dat komt is onbekend, maar het sluit wel aan bij eerdere metingen. Dit alles is gedaan in het kader van het Apache Point Observatory Galactic Evolution Experiment (APOGEE). Hier het wetenschappelijke artikel over de metingen. Bron: Astrobites.