28 maart 2024

Melkweg nog beter in kaart gebracht

melkweg_structuur

De structuur van de Melkweg: een centrale balk, twee hoofdspiraalarmen en drie kleinere spiraalarmen. Credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC/Caltech)

Astronomen hebben honderden voorheen onbekende gebieden met massale stervorming ontdekt in de Melkweg. Het gaat om zogenaamde HII-regio’s, die de structuur van de Melkweg markeren, inclusief de spiraalarmen en centrale balk. De ontdekking zorgt ervoor dat onze kennis van de structuur en de evolutie van onze Melkweg flink wordt verbeterd.

De astronomen hebben gebruik gemaakt van de Green Bank-radiotelescoop om te zoeken naar zwakke emissies van waterstofatomen. Het gaat om een speciaal soort emissie die “radio recombinatielijnen (RRL’s)” genoemd worden. Het is bekend dat RRL’s gebruikt kunnen worden om HII-regio’s te detecteren, gebieden met massale stervorming. De Green Bank wist zoveel RRL’s te detecteren, dat het aantal bekende HII-regio’s in de Melkweg plots is verdubbeld. Gegevens van eerdere onderzoeken met radio- en infraroodtelescopen (waaronder Spitzer en WISE) werden gebruikt om de nieuwe zoektocht te sturen. Later is men opzoek gegaan naar vergelijkbare emissies van helium- en koolstofatomen. Aldus werden 2000 nieuwe HII-regio’s ontdekt.

De ontdekking heeft nu al zijn vruchten afgeworpen betreffende onze kennis van de structuur van de Melkweg. Onderzoekers hebben nu stervormingsgebieden gevonden in een weinig bekende spiraalarm en aan het einde van de centrale balk. Bovendien kan de ontdekking gebruikt worden om het verschil in chemische samenstelling te bepalen tussen verschillende delen van ons melkwegstelsel. Hieruit is gebleken dat het ijle gas tussen de sterren niet zo goed is gemengd dan gedacht. Het vinden van plekken die chemisch verschillen van hun omgeving kunnen ons wijzen op plekken waar intergalactische gaswolken en kleinere sterrenstelsels in de Melkweg gevallen zijn.

Bekijk hier een filmpje over de ontdekking.

hiiregions

Met rood is een keten van nieuw ontdekte HII-regio’s weergegeven. CREDIT: HRDS Survey Team, NRAO/AUI/NSF (radio); Axel Mellinger (optical)

Bron: National Radio Astronomy Observatory

1. laat ik nu altijd gedacht hebben dat de spiraalarmen de resultante zijn van de middelpuntsvliedende krachten van een leeglopende kern en/of een balkstelsel.
    nu (b)lijken ze zelfscheppend te zijn.