28 maart 2024

Temperatuur heelal halverwege z’n huidige leeftijd gemeten: -267,92 °C

De temperatuur van het heelal halverwege z'n huidige leeftijd: -267,92 graden Celcius.

De temperatuur van het heelal halverwege z’n huidige leeftijd: -267,92 graden Celcius. Credit: Onsala Space Observatory

Sterrenkundigen zijn er in geslaagd om met behulp van de radiotelescoop van CSIRO in Australië de temperatuur van het heelal te meten op het moment dat het ongeveer de helft van z’n huidige leeftijd had. Het heelal is 13,7 miljard jaar oud en 7,2 miljard jaar geleden was diens temperatuur -267,92 °C (5,08 Kelvin). De huidige temperatuur is een tikkeltje kouder, -270,27 °C (2,73 K), een afkoeling die komt door de voortdurende expansie van het heelal. Het team onder leiding van Robert Braun (CSIRO) kon de temperatuur meten door naar een sterrrenstelsel te kijken op 7,2 miljard lichtjaar afstand. Precies achter dat sterrenstelsel ligt weer een quasar, PKS 1830-211 genaamd, wiens licht door het stelsel op de voorgrond schijnt. De radiogolven van de quasar worden door de gasmoleculen in het tussenliggende sterrenstelsel geabsorbeerd en dat zorgt er voor dat een soort van vingerafdruk in de radiogolven wordt achtergelaten. Aan de hand van die vingerafdruk kon men de temperatuur van het heelal bepalen. De gemeten temperatuur is die van de fotonen van de kosmische microgolf-achtergrondstraling, welke feitelijk een restant is van de hete oerknal, waarmee het heelal 13,7 miljard jaar geleden ontstond. De meting komt goed overeen met de theoretische waarde van de temperatuur 7,2 miljard jaar geleden. Hier het wetenschappelijke artikel waarin dat allemaal beschreven staat. Bron: Phys.org.