Site pictogram Astroblogs

Kan je met de dwergplaneet Eris het bestaan van quantum zwaartekracht aantonen?

Voorstelling van de dwergplaneet Eris en z'n maan Dysnomia. Op de achtergrond de zon.

Voorstelling van de dwergplaneet Eris en z’n maan Dysnomia. Op de achtergrond de zon. Credit: NASA/SPL.

Interessante vraag voor de wetenschapsquiz 2013: Kan je met de dwergplaneet Eris het bestaan van quantum zwaartekracht aantonen? Als het aan de natuurkundige Dragan Hajdukovic (CERN, Zwitserland) ligt moet de vraag bevestigend worden beantwoord. Het bestaan van Eris heeft er niet alleen voor gezorgd dat de planeet Pluto in 2006 door de IAU tot dwergplaneet werd gedeklasseerd, maar hij zou ook wel eens voor een verklaring van zowel donkere materie als donkere energie kunnen zorgen, tenminste als het aan Hajdukovic ligt. Zijn stelling is dat het vacuüm vol zit met virtuele deeltjesparen – da’s geen oude theorie overigens, maar een oud stokpaardje uit de quantum-mechanika – en dat de deeltjes van die paren tegengestelde gravitationele ladingen hebben – dat laatste is wel nieuw. Hajdukovic praat over gravitationele dipolen. Die ladingen zouden zowel een verklaring kunnen leveren voor donkere materie als voor donkere energie, twee onderwerpen die we hier op de Astroblogs met de regelmaat van de klok bespreken. De quantum zwaartekracht van het vacuüm zou volgens Hajdukovic op dezelfde manier kunnen worden aangetoond als Einstein’s Algemene Relativiteitstheorie (ART). Die theorie is namelijk getest door naar de precessie te kijken van de planeet Mercurius. In de baan van Mercurius om de zon zit een bepaalde wiebel die met Newton’s zwaartekrachtstheorie niet valt te verklaren. Wel met de ART van Einstein. Hajdukovic denkt nu op zijn beurt zo’n zelfde trucje te kunnen uithalen: de precessie van de maan Dysnomia van de dwergplaneet Eris bedraagt volgens Newton’s klassieke theorie 13 boogseconden per eeuw, volgens de quantum zwaartekracht van Hajdukovic zou die -190 boogseconden per eeuw moeten bedragen. Nogal een verschil zou je zeggen. Probleem is alleen dat de dwergplaneet Eris door z’n enorme afstand moeilijk waar te nemen is, laat staan z’n maan Dysnomia. De vraag is dus of we vanaf de aarde in staat zullen zijn om dit effect te meten. Bron: New Scientist.