28 maart 2024

NASA doet mee aan Europese Dark Universe-missie

Euclid_small

De Euclid-ruimtetelescoop zal de ware aard van donkere materie en -energie gaan onderzoeken. Credit: ESA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat meedoen aan de Europese Dark Universe-missie, waarbij een nieuwe ruimtetelescoop (Euclid genaamd) zal proberen te achterhalen wat donkere materie en donkere energie nu precies zijn. De telescoop zal in 2020 gelanceerd worden en worden uitgerust met een 1,2-meter telescoop en twee wetenschappelijke instrumenten. Hiermee zal men proberen de vorm, helderheid en ruimtelijke verspreiding van twee miljard (!) sterrenstelsels bepalen. Het zoekgebied zal driekwart van de hemel bestrijken, met een diepte van tien miljard lichtjaar!

Wetenschappers hopen zo meer duidelijkheid te verschaffen over de evolutie en het lot van ons universum, en de rol die donkere materie en donkere energie daarbij spelen. Donkere materie is onzichtbaar en doet de uitdijing van het heelal vertragen. Donkere energie lijkt de uitdijing echter te versnellen. Deze twee componenten maken samen 95% van alle massa en energie in het heelal uit. “Normale” materie en energie (het deel van het heelal wat we behoorlijk begrijpen) maakt slechts een kleine fractie van het universum uit. Hopelijk zal Euclid dit enorme gat in onze kennis een beetje opvullen.

MatterEnergyPie

Credit: From Quarks to Quasars.

Bron: European Space Agency