19 maart 2024

Nieuwe methode om supermassieve zwarte gaten te wegen

NGC 4562

De nieuwe techniek is getest door de massa van het supermassieve zwarte gat van NGC 4562 te bepalen. Credit: Timothy Davis, NASA/ESA

Astronomen hebben een nieuwe methode ontwikkelt om de massa van supermassieve zwarte gaten te meten. Bij deze methode wordt de snelheid gemeten van koolmonoxide-moleculen in een omloopbaan rond het zwarte gat. Een zwart gat is een object met een enorme dichtheid (en dus een enorme zwaartekracht), waar helemaal niets (zelfs niet het licht) aan kan ontsnappen. Supermassieve zwarte gaten wegen miljoenen tot miljarden keren meer dan de zon en verankeren de meeste (zo niet alle) sterrenstelsels. Astronomen vermoeden dat er een verband bestaat tussen de massa van een sterrenstelsel en de massa van een zwart gat. De evolutie van zwarte gaten en sterrenstelsels zijn dan ook met elkaar verstrengeld. Voorheen maakte men gebruik van drie andere technieken om de massa van een supermassief zwart gat te bepalen. Deze methodes werken echter alleen bij relatief nabije sterrenstelsels. Met de nieuwe techniek is het mogelijk om de massa van zwarte gaten op veel grotere afstand te bepalen. Dit kan ons helpen om de rol van supermassieve zwarte gaten op de ontwikkeling van sterrenstelsels beter te bepalen.Bij de nieuwe techniek wordt gebruikt gemaakt van de Combined Array for Research in Millimeter-wave Astronomy (CARMA), waarmee de aanwezigheid van koolmonoxide-gas kan worden gedetecteerd. Doordat CARMA superscherpe beelden kan schieten, kan men de snelheid bepalen waarmee de moleculen rond het centrale zwarte gat bewegen. De snelheid waarmee dit gebeurd is afhankelijk van de massa van het zwarte gat. Op deze manier heeft men de massa bepaald van het supermassieve zwarte gat in de kern van het sterrenstelsel NGC 4526. Deze blijkt een massa van 450 miljoen zonnen te hebben.

zwart gat

De wervelende stof- en gasschijf rond een zwart gat, rijk aan koolmonoxide. Credit: ESA / V. Beckmann (NASA-GSFC)

Bron: University of Hertfordshire.