Site pictogram Astroblogs

Sterrenwind van reuzenster blijkt uit vele kleine stukjes te bestaan

Credit: Kryptid / Wikipedia,

sterrenwind

credit: ESA–C. Carreau/Nazé et al.

Door met de Europese röntgensatelliet XMM-Newton te kijken naar de reuzenster Zetta Puppis in het zuidelijke sterrenbeeld Achtersteven (Puppis) zijn sterrenkundigen er achter gekomen dat de door die ster uitgezonden sterrenwind geen continue bries is, maar dat het gefragmenteerd plaatsvindt en dat er wel honderden tot duizenden stukjes zijn. Zetta Pupis – afgekort ? Pup, hij wordt ook wel Naos genoemd, vroeger het binnenste van het heilige gedeelte van een tempel – is een blauwe superreus, die samen met de ster Suhail al Muhlif de meeste ionisatie in de nabije Gumnevel veroorzaakt. Die ionisatie komt door de felle UV-straling van de twee sterren. Met XMM-Newton is ? Pup meer dan tien jaar bestudeerd. Uit de variatie in de röntgenstraling van de ster kon men vervolgens afleiden dat er in de sterrenwind van de reuzenster ‘brokken’ moeten zitten, fragmenten die mogelijk een spiraalachtige structuur hebben. De sterrenwind van sterren als Ζ Pup is vergelijkbaar met de zonnewind van onze eigen zon, al is ‘ie over het algemeen wel honderd miljoen keer (!)  krachtiger. Meer info over de waarnemingen aan de sterrenwind van ? Pup vindt je in dit wetenschappelijke artikel. Bron: ESA.