Site pictogram Astroblogs

NASA verzweeg noodlot aan astronauten Columbia

Wayne Hale

Wayne Hale, program manager tijdens de laatste Columbia-missie. Credit: NASA

“Ik denk dat de bemanning het liever niet weet. Zou het niet beter zijn dat ze een succesvolle vlucht achter de rug hebben en onverwacht omkomen, dan dat ze -wetende dat ze niet geholpen kunnen worden- in de ruimte rondjes zouden blijven draaien tot ze zonder zuurstof komen te zitten?” Dat is het dilemma waarmee de vluchtcontrole van NASA mee worstelde bij de ramp met de spaceshuttle Columbia, nu tien jaar geleden.”Tijdens een vergadering met het Mission Management Team bespraken we de mogelijke schade aan het ruimteveer. ‘Weet je, aan eventuele schade van het hitteschild kunnen we niks doen’, zei vluchtdirecteur Jon Harpold me. ‘Als het beschadigd is, is het beter het niet te weten. Ik denk dat de bemanning het liever niet wil weten. Zou het niet beter zijn dat ze een succesvolle vlucht achter de rug hebben en onverwacht omkomen, dan dat ze -wetende dat ze niet geholpen kunnen worden- in de ruimte rondjes zouden blijven draaien tot ze zonder zuurstof komen te zitten?’ Ons dilemma bestond er vooral in dat we zelf niet zeker wisten of het ruimteveer beschadigd was. De gedoemde astronauten werden niet geïnformeerd over het mogelijke gevaar”, schrijft Hale.

Bemanning Columbia

Credit: NASA

“Een van de meest dramatische momenten die dag was toen Leroy Cain, vluchtdirecteur voor de terugkeer naar Aarde, het bevel gaf de deuren van het vluchtcentrum te sluiten en alle computerdata te bewaren. ‘De bemanning van Columbia komt niet naar huis.’ Hij had tranen in zijn ogen en je kon een speld horen vallen in het vluchtcentrum, toen de Columbia boven Texas verpulverde en de zeven astronauten om het leven kwamen. “Verschillende ingenieurs in het Johnson Space Center in Houston vermoedden bij de lancering al dat er wat mis was. Op wazige videobeelden was toen te zien hoe een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank afbrak en de linkervleugel raakte. Maar niemand was zeker of er enige schade was. En in die periode had NASA geen opties om eventuele schade te herstellen. Het ruimteveer was ver verwijderd van het internationale ruimtestation ISS; er was geen mechanische arm aan boord om de linkervleugel te bekijken, laat staan te herstellen en het zou veel te veel tijd in beslag nemen om een andere spaceshuttle de ruimte in te sturen om de bemanning te redden.

Columbia Fireball

Credit: NASA

Bron: Belga / Reuters

FacebookTwitterMastodonTumblrShare
Mobiele versie afsluiten