28 maart 2024

De supersterrencluster Westerlund 1

Westerlund 1

Credit: ESO

Met behulp van de 2,2-meter MPG-WFI-telescoop van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO heeft men een prachtige opname gemaakt van de supersterrencluster Westerlund 1. Het is de enige bekende supersterrencluster in de Melkweg en de massiefste jonge sterrencluster in de gehele Lokale Groep van sterrenstelsels. De cluster is ontdekt in 1961, maar is lang niet onderzocht. Dat komt doordat onze kijk op de cluster ernstig belemmerd wordt door gas, stof en sterren. De cluster bevat vele zeldzame typen sterren, waaronder 6 gele hyperreuzen, 24 Wolf-Rayet-sterren, een zogenaamde Heldere Blauwe Variabele, verschillende röntgenpulsars en een zeer energieke magnetar. De leeftijd van de cluster wordt geschat op 5 miljoen jaar en alle sterren zijn vrijwel exact even oud. De massa van de cluster is vergelijkbaar met dat van een kleine bolvormige sterrenhoop – vandaar dat Westerlund 1 (en alle andere supersterrenclusters) wel gezien worden als voorgangers van bolhopen. Zoals gezegd is de cluster in zichtbaar licht moeilijk waarneembaar, vandaar dat deze opname op een hele specifieke golflengte is gemaakt. Heldere, hete sterren (normaal gesproken blauw) zijn oranje op de foto, terwijl heldere, koele sterren rood zijn. De blauwe sterren op de foto zijn allemaal voorgrondsterren die niets met Westerlund 1 te maken hebben. Bron: ESO, SPACE.com en Wikipedia

1. Hoi is het mogelijk dat ik gisteravond een vallende ster naar de aarde heb zien komen,in de omgeving van venlo limburg.
    Ik zat binnen en ineens zag ik iets met een boog naar beneden komen zou graag weten of dit een ster kan zijn geweest
    Bij voorbaat dank. A Driessen

• Olaf van Kooten zegt

Je bent niet de enige die ‘m gezien hebt, dus dat kan kloppen. Maar het is niet letterlijk een ster hoor die valt, maar simpelweg een meteoriet (ruimtegruis) dat in de dampkring verbrand is.