Site pictogram Astroblogs

Grootste deeltjesversneller ter wereld wordt opgevoerd

Higgs boson collission

Grafische weergave vaneen proton-proton botsing, waarmee gezocht is naar het Higgs-boson. Credit: CERN

Zeven maanden nadat wetenschappers een baanbrekende ontdekking gedaan hebben, wordt het meest geavanceerde apparaat ter wereld voor 18 maanden uitgeschakeld. In deze periode wordt de Large Hadron Collider opgevoerd, om daarna met meer kracht dan ooit atoomkernen en deeltjes tegen elkaar aan te laten knallen.Afgelopen zomer werd eindelijk de ontdekking bekend gemaakt van een deeltje dat met 99,9 % zekerheid het ongrijpbare het Higgs-boson is. Dit deeltje geeft massa aan andere deeltjes – zonder de Higgs zouden atomen (en mensen) helemaal niet kunnen bestaan.De upgrade van de LHC zal de energie-capaciteit van de deeltjesversneller opvoeren, waardoor natuurkundigen kunnen bevestigen dat het Higgs-achtige deeltje werkelijk dé Higgs is. Daarnaast zal men gaan speuren naar nieuwe dimensies, supersymmetrie en donkere materie. Met andere woorden: door het opvoeren van de energie-capaciteit zal mogelijk de deur worden geopend naar een natuurkundig terra incognita (onverkend gebied).

Bron: Physorg.