28 maart 2024

Nauwe passage leidt mogelijk tot seismische activiteit op planetoïde 2012 DA14

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt. Foto: ESA / P.Carril.

Morgenavond zal de 50 meter grote planetoïde 2012 DA14 de aarde passeren op een record-afstand van slechts 28.000 km, een afstand die ligt binnen de baan van geosynchrone satellieten, 36.000 km boven het aardoppervlak. Planetair wetenschapper Richard Binzel (MIT) denkt dat die nauwe passage mogelijk zal leiden tot seismische activiteit – nee niet op aarde, maar op de planetoïde. Door de gravitationele werking van de aarde zal de planetoïde beïnvloed worden en dat zou kunnen leiden tot bevingen. Binzel hoopt dat door waarnemingen aan 2012 DA14 – zoals gaat gebeuren met NASA’s Goldstone 70 meter radartelescoop – de bevingen te meten zullen zijn. Die bevingen zouden voor een denkbeeldige astronaut op de planetoïde zichtbaar zijn als het op een neer gaan van het oppervlak, met een paar centimeter, en stof dat omhoog dwarrelt. In het extreme geval – als 2012 DA14 losjes is opgebouwd – zou het zelfs kunnen zijn dat de planetoïde uit elkaar valt door de passage. Hieronder een video over de passage morgenavond. Wil je ‘m zelf ook zien dan moet je deze Astroblog lezen.

Bron: NASA.