29 maart 2024

Geluid Tsjeljabinsk-meteoriet was duizenden kilometers verderop hoorbaar

infrageluidsgolf

Credit: isoundhunter

De schokgolf van de meteoriet die vrijdagochtend 15 februari boven de regio Tsjeljabinsk in Rusland explodeerde veroorzaakte een serie subsonische golven, die met speciale sensoren duizenden kilometers verderop hoorbaar waren. De Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organization (CTBTO) heeft verspreid over de gehele wereld 60 stations, die speciale sensoren hebben om infrageluidsgolven te registreren. Bij 11 daarvan – onder andere in Groenland, Afrika en het Russische schiereiland Kamtsjatka – konden de golven van de meteorietexplosie gehoord worden. Wij kunnen die infrageluidsgolven (golflengten tussen 20 en 0,01 Hertz) met onze oren niet horen, maar diersoorten zoals de olifanten en dolfijnen schijnen ze voor hun communicatie te gebruiken. De golven kunnen met hun lage frequenties zeer ver door de atmosfeer reizen. De CTBTO gebruikt de sensoren om in de gaten te houden waar en wanneer bommen in de atmosfeer tot ontploffing worden gebracht, zoals bij kernproeven. Op basis van de registratie van de geluidsgolven van de Tsjeljabinsk-meteoriet schatten NASA-wetenschappers de kracht van de explosie op 300 kiloton TNT, 20 tot 25 keer krachtiger dan de atoombommen die in de Tweede Wereldoorlog op Japan werden gegooid. Alleen de explosie in 1908 boven het Siberische Tunguska – vermoedelijk van een fragment van een komeet – was met 10 tot 15 megaton TNT krachtiger. Hieronder een overzicht van de 11 stations van het CTBTO, die het geluid van de explosie van afgelopen vrijdag opvingen.

infrasound_station

credit: Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organization

Eerder was ook al bekend dat de explosie van de 17 meter grote meteoriet de aarde deed trillen als een lichte aardbeving.

Bron: Space.com.