Site pictogram Astroblogs

Star Trek-naam voor Pluto-maan?

Pluto System

Credit: NASA

Een van de twee nog naamloze maantjes van Pluto krijgt mogelijk een naam die verwijst naar de sciencefictionserie ‘Star Trek’. Bij een internetverkiezing van ruimteorganisatie SETI is de naam Vulcan namelijk verreweg het populairst. De maantjes, die de tijdelijke naam P4 en P5 kregen, werden in 2011 en 2012 gevonden met de ruimtetelescoop Hubble.Acteur William Shatner, die ooit kapitein Kirk speelde in ‘Star Trek’, stelde vorige week voor de twee maantjes Vulcan en Romulus te noemen, naar fictieve planeten uit het Star Trek-heelal.

In de serie is Vulcan de thuisplaneet van het karakter Spock; op Romulus woont oorlogszuchtig volk waar Kirk regelmatig tegen moet vechten. Vulcan werd als een van negen publieksinzendingen opgenomen in de verkiezing naast de twaalf mogelijkheden die SETI had aangedragen. In totaal waren er zo’n 30.000 namen binnengekomen.”Enige relatie met de serie ‘Star Trek’ is toeval”, legt SETI de keuze uit. Vulcan werd geaccepteerd, omdat de naam ook een band heeft met de onderwereld uit de klassieke mythologie, net zoals bij Pluto zelf en de manen Charon en Nix. Vulcanus was de Romeinse god van lava en een neef van de god Pluto. De organisatoren van de verkiezing besloten Romulus niet op te nemen in de lijst, omdat in ons zonnestelsel al een maan van de planetoïde 87 Silvia zo heet. Inmiddels blijkt eenderde van de ruim 300.000 mensen die hun stem uitbrachten de keuze van Shatner te steunen. Op nummer twee in de verkiezing staat momenteel hellehond Cerberus, gevolgd door de onderwereldrivier Styx. Er kan nog tot 25 februari worden gestemd. De uitslag van de internetverkiezing is overigens niet bindend, maar zal wel meespelen in het advies dat SETI geeft aan de Internationale Astronomische Unie, die de definitieve naam zal bepalen. Bron: NOS.