29 maart 2024

Tien jaar Mars Express brengt maandag onthulling mineralen-atlas Mars

Mars Express boven een water-ijskrater

Mars Express boven een water-ijskrater. Credit: ESA/DLR/FU-Berlin-G.Neukum

Op 2 juni 2003 werd ESA’s Mars Express-sonde gelanceerd. Nu, tien jaar later, staan we graag stil bij de wetenschappelijke ontdekkingen die zijn gedaan met deze succesvolle orbiter. Een nog niet eerder vertoonde mineralen-atlas van Mars zal maandag worden onthuld in ESA’s European Space Operations Centre (ESOC) in Darmstadt, Duitsland. Deze nieuwe atlas geeft ons inzicht in de geologische geschiedenis van de rode planeet. Tevens zal de atlas een belangrijke rol spelen bij toekomstige exploratie-activiteiten die ESA op Mars plant. Mars Express heeft zijn geplande levensduur van één Marsjaar (687 dagen) al ruimschoots overschreden. De orbiter werkt namelijk na tien (Aarde-) jaren nog steeds perfect en brengt dagelijks allerlei aspecten van Mars, zoals de oppervlakte, de atmosfeer en de twee kleine manen van de planeet, nauwkeurig in kaart. De prachtige 3D-beelden die Mars Express doorstuurt én de data van de andere sensoren verschafte het team van wetenschappers van het Mars Express-project veel inzicht en kennis over de geschiedenis van Mars. De onthulling van de mineralen-atlas en de persconferentie over tien jaar Mars Express wordt maandag 3 juni live gestreamed op www.esa.int. Bron: ESA.