Site pictogram Astroblogs

Vrijdag 31 mei vliegt ‘ie langs de aarde: planetoïde 1998 QE2

Credit: Nick Howes & Ernesto Guido.

Planetoïde 1998 QE2 begin mei 2013 Credit: Nick Howes & Ernesto Guido.

Komende vrijdag zal de planetoïde 1998 QE2 de aarde passeren, waarbij om 22.59 uur Nederlandse tijd de kleinste afstand wordt bereikt, 5,86 miljoen km, da’s 15 keer de afstand aarde-maan. Klinkt geruststellend en dat is het ook, de laatste tijd is de aarde door andere planetoïde veel dichter genaderd, zoals 15 februari j.l., toen de 50 meter grote planetoïde 2012 DA14 de aarde naderde op slechts 28.000 km. Maar er is wel een duidelijk verschil met al die brokstukken uit de ruimte die dichterbij kwamen: Near Earth Asteroid (in het Nederlands: aardscheerder) 1998 QE2 is met een geschatte grootte tussen 1,3 en 2,9 km – waarbij uit waarnemingen met Spitzer de bovengrens aannemelijker lijkt – vele malen groter. Hij werd in 1998 ontdekt met de LIncoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) speurtocht en op het moment van de passage vrijdag zal ‘ie een schijnbare helderheid tussen +10 en +12m hebben, hetgeen ‘m zichtbaar maakt in amateur-telescopen, eh… tenminste als je op 35° NB of ten zuiden daarvan zit. Hierboven zie je 1998 QE2 tussen de sterren door vliegen, vastgelegd door Nick Howes en Ernesto Guido. Hieronder een kaartje met de positie van de planetoïde tussen 27 mei en 2 juni. Op vrijdag staat ‘ie in het sterrenbeeld Weegschaal (Libra).

1998_QE2

Credit: David Dickinson via Starry Night

Hieronder een video over de passage van de planetoïde aanstaande vrijdag.

Bron: Universe Today.