28 maart 2024

Is een uitbarsting van ‘death star’ WR 104 fataal voor de aarde?

WR 104. Credit: Keck Observatorium.

WR 104 is een in 1998 ontdekte dubbelster, bestaande uit twee zwaargewicht-sterren, per stuk pakweg 20 zonmassa op de weegschaal, 8000 lichtjaar van de aarde gelegen. Eén van de twee is een bijzonder geval, want dat is de feitelijke WR, dat staat voor een Wolf-Rayet ster. Die ster kan tussen nu (NU!!!) en 500.000 jaar (da’s over een poosje) als supernova exploderen. In m’n Top-25 van supernova-kandidaten staat ‘ie op plaats 18, gebaseerd op z’n afstand. OK, dan zal je denken ‘geen paniek, hij staat heel ver weg, op een veilige afstand’. Maar vergis je niet, van de 25 kandidaten is WR 104 de meest gevaarlijke potentiële supernova. Het gevaarlijke volgens een groep Australische onderzoekers onder leiding van Peter Tuthill is dat de rotatieas van WR104 een hoek maakt van slechts 16° met de Aarde. Dat kan betekenen dat áls WR104 ‘afgaat’ en áls het een zogenaamde gammaflitser wordt er een enorme stoot dodelijke gammastralen onze kant uit kán komen en in dat geval kán die 8.000 lichtjaren afstand die ons scheiden wel eens te klein zijn. Vandaar dat WR 104 de echte Death Star wordt genoemd. Een gebeurtenis die de aarde mogelijk eerder heeft meegemaakt, 443 miljoen jaar geleden bij de massa-extinctie van het Ordovicium. Hieronder een infografiek over WR 104, gemaakt door Ben Gilliland van CosmOnline, waarin onder andere wordt getoond wat er gebeurt áls de gammastralen van WR 104 echt onze kant uit komen.

Wolf-Rayet-death-star

Credit: Ben Gilliland/Cosmonline.

Bron: CosmOnline.

1. Ik heb al eens iets gelezen over WR 104 op wikipedia.
    Nieuwe spectroscopische data zou uitwijzen dat de as eerder een hoek van 30-40 graden maakt met de aarde.
    Dus ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken. 🙂

2. Ja klopt. Bedankt voor de info.