28 maart 2024

Plastics beschermen astronauten beter dan aluminium

LRO bij de maan

LRO bij de maan. Credit: NASA

Gegevens die verzameld zijn door NASA’s maansonde LRO hebben uitgewezen dat speciale plastics betere bescherming bieden tegen schadelijke kosmische straling dan traditionele materialen zoals aluminium. Dit is niet alleen voor belang voor de gezondheid van astronauten: plastics zijn ook veel lichter dan aluminium, waardoor het gewicht (en dus de lanceerkosten) van ruimtevaartuigen omlaag gebracht kan worden.

De vergelijking tussen plastics en aluminium is eerder al gemaakt door testen op aarde, waarbij gebruik is gemaakt van stralen van zware deeltjes om de kosmische stralen te simuleren. Nu heeft men dezelfde vergelijking gemaakt in de ruimte, waarbij gebruik is gemaakt van een speciaal instrument aan boord van de LRO: CRaTER (Cosmic Ray Telescope for the Effects of Radiation).

Bij het verkrijgen van de resultaten is gebruik gemaakt van CRaTER’s mogelijkheid om de stralingsdosis van kosmische straling heel precies te meten, nadat de straling door een materiaal is gegaan dat ontworpen is om menselijk weefsel te simuleren. Uit het onderzoek blijkt dat lichtgewicht materialen, zoals speciale plastics, voldoende bescherming bieden tegen kosmische straling. Het toekomstige gebruik van aluminium wordt ernstig afgeraden.

Bron: University of New Hampshire