29 maart 2024

Nabije planetoïde is “geheel nieuw soort beest”

1998 QE2 en maan

Radaropname van 1998 QE2 en z’n maan. Credit: Arecibo Observatory/NASA/Ellen Howell.

Een grote ruimterots die vorige maand langs de aarde vloog, behoort tot een geheel nieuwe categorie, zo zeggen wetenschappers van NASA. Planetoïde 1998 QE2 en z’n maan vlogen in mei op een afstand van 5,8 miljoen kilometer langs de aarde. Wetenschappers hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om de planetoïde te bestuderen met de Arecibo-radiotelescoop. Hieruit blijkt dat de dubbele planetoïde behoorlijk uniek is. 1998 QE2 is donker, rood en primitief – dat wil zeggen dat de planetoïde minder verhit en gesmolten is dan overige planetoïden. Hierdoor lijkt QE2 op geen enkele planetoïde die tot op het heden bezocht of bestudeerd is. Het is feitelijk een geheel nieuw beest in de dierentuin van planetoïden nabij de aarde. De radarbeelden van Arecibo hebben uitgewezen dat 1998 QE2 zo’n 3 kilometer groot is. Daarnaast blijkt z’n 750 meter grote maan iedere 32 uur om 1998 QE2 heen te draaien. Door de maan en z’n omloopbaan te bestuderen, kan de massa van beide objecten bepaald worden. Aan de hand hiervan kan de samenstelling achterhaalt worden. Het dubbelobject behoort tot de 10.000 aardscheerders die momenteel ontdekt zijn. Het totaal aantal planetoïde in de nabijheid van de aarde wordt op 1 miljoen geschat.

Bron: SPACE.com