29 maart 2024

3D-videokaart van lokale universum gemaakt

3d videomap

Credit: Brent Tully et al

Een internationaal team van wetenschappers heeft de bewegingen van de grote structuren van het heelal in kaart gebracht. De resulterende kaart is de nauwkeurigste die ooit is gemaakt. Van de kaart is ook een filmpje gemaakt, waarin een driedimensionaal beeld wordt geschetst van het lokale universum.

De grote structuur in het heelal doet denken aan een web, bestaande uit filamenten (met hierin clusters en sterrenstelsels) en grote leegten. Je zou het ook een soort zeepbelstructuur kunnen noemen. Onze eigen Melkweg behoort tot een supercluster van meer dan 100.000 (!) sterrenstelsels: de zogenaamde Virgo-supercluster. Hiertoe behoren grote clusters (zoals de Virgo-cluster) en kleine clusters (zoals onze Lokale Groep).

De video laat niet alleen heel nauwkeurig de verdeling zien van de zichtbare materie in sterrenstelsels, maar ook die van de donkere materie. Deze laatste neemt tachtig procent van alle materie in het heelal voor haar rekening en is de belangrijkste oorzaak van de onderlinge bewegingen van sterrenstelsels.

Bron: University of Hawaii