28 maart 2024

503 nieuwe kandidaat-exoplaneten gevonden in gegevens van Kepler

Impressie van de Kepler ruimtetelescoop

Impressie van de Kepler ruimtetelescoop. Credit: NASA/Ames/JPL-Caltech

Gebruikmakend van de gegevens die in de periode van mei 2009 tot maart 2012 zijn verzameld door de ruimtetelescoop Kepler heeft men 503 nieuwe exoplaneten ontdekt in een gebied in de sterrenbeelden Zwaan en Lier. Omdat onafhankelijke bevestiging van de exoplaneten ontbreekt spreekt men van kandidaat-exoplaneten, maar de verwachting is dat minstens 90% ervan echt zal blijken te zijn. Opgeteld bij de exoplaneten die reeds eerder waren ontdekt met Kepler komt het totaal aantal kandidaat-exoplaneten op 3216, waarvan er inmiddels 132 onafhankelijk bevestigd zijn. Al die planeten zijn gevonden doordat Kepler continue het licht van ruim 160.000 sterren in een gebied in de sterrenbeelden Zwaan, Lier en een stukje in Draak in de gaten houdt. Treedt een dipje op in de lichtcurve van de ster, dan kan dat wijzen op een ’transitie’ van een om de ster draaiende planeet, d.w.z. dat gezien vanaf de aarde de planeet voor de ster langs trekt, waardoor de planeet de ster eventjes verduistert. Hieronder het gebied in de Melkweg dat Kepler in de gaten houdt – eh… hield moet ik zeggen, want sinds een poosje is Kepler niet meer aan het werk door kapotte vliegwielen.

Het "Field of view" (FOV) van Kepler, waar hij een Tweede Aarde hoopt te vinden